Index
Här är fyra finalister som kan vinna Empati Grand Prix: ”Duktiga på bemötande”
Publicerad: 20 december 2020, 20:36
Empati Grand Prix har premiär i mitten av januari. Fyra finalister i dagligvaruhandeln är utsedda. ”De är särskilt starka på bemötande”, säger strategikonsulten Michael Dahl.
Index House startade tidigare i år Kundempatiindex för att mäta hur hushållen ser på bland annat dagligvaruaktörernas förståelse och medkänsla för sina kunder.
Syftet med indexet är att lyfta fram empati som affärskritiskt.
– Kunden omsätter empati i att välja eller välja bort butiker så det är i högsta grad en faktor för att driva försäljning, säger Michael Dahl till Dagligvarunytt inför Empati Grand Prix torsdag 14 januari 2021.
Konsumenterna som har deltagit i undersökningen har vid två tillfällen i år satt betyg på sex delar av kundmötet.
Läs mer: Höga betyg för Mathem i nytt index: ”Extra riggat för att möta tillväxten”
Intresse, förståelse, bemötande och omhändertagande är områden som handlar om direkt påverkan.
– Men vi har även mätt den indirekta påverkan – alltså hur företaget uppfattas i reklam och media.
Fyra butiksvarumärken är finalister på den digitala lunchgalan: Coop, Hemköp, Ica och Willys.
Recensionerna skiljer sig delvis åt.
– Coop, Ica och Willys får sina respektive högsta omdömen för bemötandet. Hemköps främsta gren är enligt kunderna omhändertagandet. Men jag avslöjar förstås ingen totalvinnare nu, säger Michael Dahl.
Empati Grand Prix
Kundempatiindex ligger till grund för den nya, årliga och resultatbaserade tävlingen Empati Grand Prix torsdag 14 januari 2021.
3 000 konsumenter i en telefonrekryterad panel har betygsatt drygt 60 ledande varumärken i åtta delar av detaljhandeln – varav dagligvaror är en.
Empati Grand Prix arrangeras av Index House tillsammans med kommunikationsbyrån Pool.