onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

Här är butikernas historiskt svaga år – så mycket backade försäljningen

Publicerad: 17 januari 2023, 05:41

Dagligvaruhandeln hade ett historiskt svagt år när hänsyn tas till den kraftiga inflationen.

December ska vara årets bästa månad för dagligvaruhandeln. Men rensat för höga inflationen backade försäljningen kraftigt. Och nya siffror visar att 2022 var historiskt svagt för branschen.

Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelHUI

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index för december visar att försäljningen ökade med 7,6 procent årets sista månad men samtidigt uppgick prisökningen till hela 18,2 procent på livsmedel och alkoholfria drycker.

Därmed estimeras den prisjusterade försäljningen till -10,6 procent.

– När pengarna i plånboken räcker till mindre på grund av prisökningar blir konsumenterna mer priskänsliga. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där det köps färre eller billigare varor. Samtidigt möter butikerna högre kostnader i flera led. Det har blivit allt tuffare för en bransch som redan har låga marginaler, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell om utfallet.

Karin Brynell är vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg enligt SCB:s konsumentprisindex med 11,3 procent förra året

Inräknat inflationen backade försäljningen enligt Svensk Dagligvaruhandel med 5,6 procent.

– Rensat för prisökningar har 2022 har varit ett historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel.

LÄS OCKSÅ: Så agerar kedjorna i prisstormen: ”Slåss om varje kund just nu”

Fysiska butikernas omsättning ökade med 7,1 procent i fjol medan e-handeln backade med 17,0 procent.

E-handelns andel av försäljningen uppgick för helåret till 4,5 procent vilket kan jämföras med 2,6 procent innan pandemin.

– 2022 öppnade samhället upp igen och konsumenterna sökte sig tillbaka till butikerna. Som en följd av det har e-handeln minskat men från höga nivåer, säger Karin Brynell.

LÄS OCKSÅ: Kedjan bryter mönstret – sänker priserna: ”Galna tal”

Axfood presenterar sin bokslutskommuniké för 2022 onsdag 1 februari medan Ica Gruppens offentliggör sin onsdag 8 februari.

Dagligvaruindex för januari publiceras 21 februari.

Dagligvaruhandeln i december och 2022

Fysiska butiker: 8,8 (7,1).
E-handel: -9,6 (-17,0).
Avhämtning: -15,1 (-23,7).
Hemleverans: -4,1 (-10,3).
Kanalandel: 4,2 (4,5).
Totalt: 7,6 (5,7).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i december: -0,2 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev