Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

Handlarna pressade – oroas över lönsamheten när matpriserna skenar

Publicerad: 26 april 2022, 05:50

Ökade priser på mat gör att dagligvaruhandlarna tror på minskad lönsamhet.

Foto: Moyo Studio

Framtidstron bland dagligvaruhandlarna sjunker, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns”, säger chefsekonom Johan Davidson.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

LÄS MER: Experten spår priskaos – när Willys tar täten: ”Omöjligt att inte höja” 

Prisutvecklingen kombinerat med en osäker framtid dämpar handlarnas förväntningar. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. 

Framtidsindikatorn för butikshandeln i stort sjunker med 2,9 enheter till 92,2. En bra bit under neutralt värde på 100. 

– De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson i en kommentar. 

LÄS MER: Rejäl kalldusch väntar branschen – här är expertens råd till matbutikerna: ”Skapa ett litet monopol”

Johan Davidson, chefsekonom för Svensk Handel.

LÄS MER: Exklusiva siffror kedja för kedja – de har höjt priserna mest och minst: ”Tittar mycket på konkurrenterna”

Index för dagligvaruhandeln sjunker med 4,6 enheter i april till 89,4. Kurvan pekar nedåt för samtliga parametrar som vägs in i Framtidsindikatorn, det vill säga förväntningar på försäljning, anställda och lönsamheten.

Just förväntningarna på lönsamheten är det som sjunker mest. 

– Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, fortsätter Johan Davidson. 

Framtidsindikatorn får sällanköpshandel sjunker med 1,2 enheter till 95,1 och index för e-handeln med 1,6 enheter till 98,6. 

– E-handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.

LÄS MER: Krig, oro och fattigare kunder – då väntar ny boom för EMV: ”Prisvärde blir allt viktigare nu”

Framtidsindikatorn

Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på företagens tro på de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Neutralt värde för indexet är 100.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.