onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

Handlarna fortsatt pessimistiska: ”Kommande julhandeln blir oerhört viktig för många”

Publicerad: 22 november 2022, 06:40

Handlarna hoppas på en god jul.

Foto: Thomas Ohlén

Framtidstron bland handlarna fortsätter att vara låg. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många”, säger vd Sofia Larsen.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Framtidstron i handeln har parkerat på en låg nivå, visar Handelsbarometern. 

Framtidsindikatorn för butikshandeln, som sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna, landar på 74,1. Det är i och för sig 0,4 enheter bättre än föregående månad men fortfarande en bra bit under neutralt värde på 100, 

– Butikshandeln har det tufft och kunderna är mer avvaktande när det kommer till köp. Lägg till den chockhöjning av hyran som Fastighetsägarna hotar med från årsskiftet- och läget är bekymmersamt. Vi hoppas nu att det rejäla vinterväder som dragit in över landet leder till ökad aktivitet ute i butikshandeln, säger Sofia Larsén. 

Index för sällanköpshandeln stiger med 0,8 enheter till 75,3 och det för dagligvaruhandeln med 0,1 enheter till 72,8 enheter till 77,9. 

Framtidsindikatorn för e-handeln landar på 81,4, vilket är 1,4 enheter bättre än föregående månad. Detta trots att Black Week är i fullgång och Black Friday väntar på fredag. 

– Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, säger Sofia Larsen.

För partihandeln stiger index med 1,2 enheter till 77,9. 

– Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, säger Sofia Larsen.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev