Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

Exklusiva siffror kedja för kedja – de har höjt priserna mest och minst: ”Tittar mycket på konkurrenterna”

Publicerad: 8 april 2022, 07:28

Dagligvarunytt kan redovisa siffror över prisökningarna i dagligvaruhandeln - butiksvarumärke för butiksvarumärke.

Priserna på identiska dagligvaror steg kraftigt första kvartalet. Nya siffror visar att två av branschens koncept sticker ut. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seWillys

Dagligvarunytt kan i samarbete med prisundersökningsföretaget Matpriskollen berätta att priserna på identiska varor steg med i genomsnitt 2,8 procent i fysiska butiker årets inledande kvartal.

Skillnaderna mellan dagligvaruhandelns aktörer var dock betydande.

Lidl och Willys höjde mest och Stora Coop minst (se grafiken nedan).

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

– Det handlar om att inte tappa marginaler när priserna stiger så historiskt mycket. Lidl och Willys har fortfarande fördelen av att de har lägre priser än konkurrenterna. Willys har därtill ett väldigt snabbt flöde av varor från (Axfoods inköps- och sortimentsbolag) Dagab och får ut prisökningar snabbare i sina butiker, säger Matpriskollens grundare och vd Ulf Mazur till Dagligvarunytt.

Icas fyra butiksprofiler hade enligt Matpriskollen lägre prisutvecklingstakt än Lidl och Willys under mätperioden och även Hemköp höll totalt sett nere prishöjningarna.

– Processerna är längre inom till exempel Ica eftersom alla butiker drivs av handlare. Du har ett parallellt fenomen när det gäller Hemköp. Prissättningen är lokal i handlarägda butiker och det gör att det tar lite längre tid att få igenom en prishöjning. Handlarna tittar nog mycket på hur konkurrenten agerar.

LÄS OCKSÅ: Prischocken når dagligvaruhandeln: ”Det vi ser nu är helt extremt” 

Coops två format Coop och Stora Coop hade tillsammans med Ica Maxi de lägsta prisjusteringarna januari-mars.

– Det finns tydligen en tröghet ut mot föreningarna som gör att Coop inte är lika snabba på att förändra sina priser. Ica Maxi bevakar hela tiden att prisgapet till Willys inte är för stort stort men just nu tror jag att man tappar marginal för man är för långsam att höja, säger Ulf Mazur.

Stora Coop var mest prisoffensivt första kvartalet i år enligt Matpriskollens kartläggning.

Foto: Susan Berzelius

E-handelspriserna steg januari-mars med 3,2 procent och även i den kanalen var differenserna stora mellan aktörerna.

Willys och nedläggningshotade Mat.se höjde priserna mest medan Mathem nöjde sig med bara 1,4 procent.

– Mathem ligger dock fortfarande klart högst prismässigt men jag har svårt att se varför de inte måste höja som alla andra i branschen, säger Ulf Mazur.

Bakgrunden till de snabbt stigande priserna i dagligvaruhandeln är som Dagligvarunytt berättat tidigare höga elpriser i höstas och i vintras, råvarupriser som har skenat och globala fraktproblem efter coronapandemin.

LÄS OCKSÅ: Utdragen konflikt kan få följder i dagligvaruhandeln: ”Sitter redan i en rysare”

Leverantörers prishöjningar från förra sommaren slår igenom nu, Kina är fortsatt delvis stängt på grund av pandemin och Rysslands invasion av Ukraina driver priserna till nya nivåer.

– Min prognos är prisökningar på tio procent i år. Vi har inte sett toppen på prishöjningarna, säger Ulf Mazur.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.