Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Index

Efter tunga månader – optimismen stiger i handeln

Publicerad: 16 Oktober 2020, 05:46

Svensk Handels vd gläds över en ökad optimism i handeln.

Med Black Friday och julhandeln runt hörnet blir handlarna mer positiva. ”Det är glädjande att vi ser en liten ljusning”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.


Det har varit ett tufft halvår för många inom den fysiska butikshandeln. Nu ökar framtidstron, visar Handelsbarometern från Svensk Handel.

Den så kallade Framtidsindikatorn (se faktaruta) stiger med 1,9 enheter från förra månaden till ett index på 87,3. 

Indexet för sällanköpshandeln stiger med 1,5 enheter till 84,8 och det för dagligvaruhandeln med 2,2 till 89,8. 

Även om siffrorna är bättre än i september ligger de fortfarande en bra bit under det neutrala värdet på 100. Det är framför allt butikernas svaga vilja att anställa som drar ned siffrorna. 

– Framtidsutsikterna i butikshandeln har varit mörka sedan coronakrisen slog till och det är glädjande att vi ser en liten ljusning. Handlarna blickar mot årets viktigaste period med Black Friday och julhandeln, men det är fortfarande osäkert hur pandemin kommer att påverka försäljningen, säger Karin Johansson i en kommentar. 

Inom e-handeln tror man på starka försäljningsökningar framöver med Black Friday lite mer än en månad bort. 

Framtidsindikatorn stiger med fyra enheter till index till 118,9. 

– Coronapandemin har snabbat på handelns digitala omställning. Allt talar för att fler paket än tidigare kommer att handlas på nätet under årets Black Friday och julhandel. För alla aktörer inom leveranskedjan av e-handelspaket väntar ett riktigt stresstest, säger Karin Johansson.

Förväntningarna på ökad lönsamhet släpar fortfarande efter. 

Framtidsindikatorn

Ett index baserat på förväntningarna kring försäljningen, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.