Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

”Blir rätt häpen” och ”nonsens” – prischock på kedjornas egna varor väcker starka reaktioner

Publicerad: 9 juni 2022, 11:40

Foto: Monika Nilsson Lysell

Livsmedelskedjorna har i höjt priserna på egna märkesvaror långt mycket mer än på varor från andra leverantörer. ”Jag blir rätt så häpen. Det är en så tydlig trend, från alla kedjor”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Ämnen i artikeln:

MatpriskollenPrisförändringIca SverigeLivsmedelsföretagenLivsmedelspriserMatpriser

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Priserna på de stora kedjornas egna märkesvaror är i maj 8,5 procent högre än för ett år sedan, enligt Matpriskollen. Höjningen på leverantörsartiklar under samma period är 5,7 procent. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev