Få hela storyn
Starta din prenumeration
Index
Publicerad: 9 juni 2022, 11:40
Foto: Monika Nilsson Lysell
Livsmedelskedjorna har i höjt priserna på egna märkesvaror långt mycket mer än på varor från andra leverantörer. ”Jag blir rätt så häpen. Det är en så tydlig trend, från alla kedjor”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Priserna på de stora kedjornas egna märkesvaror är i maj 8,5 procent högre än för ett år sedan, enligt Matpriskollen. Höjningen på leverantörsartiklar under samma period är 5,7 procent.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.