Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Willys utökar mobila piloten – testkör Scan and go i 21 butiker

Publicerad: 3 maj 2021, 07:03

Willys scan & go testas nu över hela landet.

Efter start i tre butiker i höstas har testet av Willys scan & go utökats kraftigt. ”Kunderna gillar lösningen”, säger kedjans kommunikationschef Johanna Eurén.


LÄS MER: De blir nästa kedja att låta kunden handla med mobilen – Willys testar i tre butiker 

Med tjänsten Willys scan & go kan kunderna skanna och betala via mobilen. Tjänsten är integrerad i Willys app och låter kunden skanna varorna med sin egen mobiltelefon och sedan betala direkt i appen, via Klarna eller med kort. Kunden kan sedan gå från butiken utan att ställa sig i kassakön. 

Provkörningen startades i oktober förra året i tre butiker: Elisedal i Göteborg, Sickla i Nacka och på Öster i Halmstad. 

Willys meddelade då att målet var att utöka piloten till ett tiotal butiker under hösten och rulla ut tjänsten brett under 2021.

Nu har testet expanderats kraftigt.

– Vi testkör Willys scan & go i 21 butiker runt om i landet, både hos Willys och Willys Hemma. Vi har utökat piloten för att prova och få respons från olika butiker och i både större och mindre städer, berättar Johanna Eurén.

Vad tycker kunderna om lösningen?
– Den har tagits emot väl, kunderna gillar tekniken. Man gör mer och mer med mobilen och är vana vid att lösa vardagsbestyr med den. Nu kommer ju inte alla att hoppa på tjänsten, men vissa kunder, till exempel de som föredrar vanlig självskanning, tycker att detta är ett intressant alternativ. Det här kan vara ett sätt för butiker som inte har andra självskanningslösningar att ändå kunna erbjuda självskanning.

Vilken är den största utmaningen med tjänsten?
– Det är alltid en utmaning att ändra invanda beteenden. Matinköp är till stor del en vanehandling och skanning och betalning via mobilen är en ny företeelse som kräver ett ändrat inköpsmönster.

När kommer tjänsten att lanseras skarpt i hela kedjan?
– Vi har inte satt någon plan för det än och kommer att vara kvar i test- och utvecklingsfasen ett tag till för att utvärdera tjänsten ordentligt.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.