Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Willys går mot strömmen – sänker priset på plastkassar: ”Nödåtgärd”

Publicerad: 10 december 2021, 09:54

Willys sänker priset på plastkassarna i kedjans butiker.

Foto: Kalle Östgren, Pontus Edman

Plastskatten gjorde plastkassarna dyrare – trots det sänker Willys priset. ”En tillfällig åtgärd, plastkassar ska inte vara billigare än pappkassar”, säger kommunikationschef Johanna Eurén.


Ämnen i artikeln:

WillysKonsumentbeteende

I januari 2020 infördes den så kallade plastskatten som gjorde att priset på plastpåsarna i butikerna blev betydligt högre. 

Nu går Willys mot strömmen och sänker priset på plastkassarna med flera kronor.

Tidigare kostade en plastpåse hos Willys 5:90, men förra fredagen sänkte kedjan priset till 3:90, samma pris som för pappkassarna i Willys-butikerna.

LÄS MER: Jakt i butikerna efter bruna påsar – när kunderna väljer bort plast: ”Slut till och från” 

– Det här är en tillfällig nödåtgärd för att se till att våra kunder ska ha ett vettigt alternativ att bära hem maten i. Det är ännu inte helt slut på papperskassar, men vi vill inte hamna i det läget och väljer därför att sänka priserna på plastkassarna, säger kommunikationschef Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

Kan nya prisändringar komma snart?
– Givet hur läget är, är det inte osannolikt att det blir prishöjningar på papperskassar. Skulle det bli så, följer vi efter med plastkassarna – de ska inte vara billigare än pappersalternativet. Så snart vi är tillbaks till ett bättre läge med försörjningen på papperskassar så återgår vi till ett normalläge med priset på plastkassar, säger Johanna Eurén.

Läs mer om plastskatten och effekterna:

Brist på avfallspåsar efter kraftiga försäljningsökningar 

Plastskatten ingen kassako för staten – missade det budgeterade målet med miljarder 

Johan Östberg: Plastpåseskatten var ett misstag av regeringen 

Gertrud Svensén: Plastskatten verkar ändå ha förändrat kundernas beteende 

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

WillysKonsumentbeteende

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.