Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Tempo i Vattholma utanför Uppsala är en av många välmående butiker i 90-årsfirande kedjan Tempo. I dag är försäljningen sex gånger högre än när Torbjörn Hammar och Åsa Andeer tog över i samhället.

Foto: Thomas Ohlén

Varuhus, servicehandel och kiosker – nu fyller Tempo 90: ”I dag är vi riktiga matbutiker”

Dagligvaruhandelns doldis har branschens bredaste historia. 90-åringen har varit allt från stora varuhus – till små ”kiosker”.
✓ Läs om starten på Östermalm i Stockholm.
✓ Viktigaste händelserna sedan 1932.
✓ Förvandlingen från servicehandel och kiosker.
✓ Senaste årens säljlyft.
✓ Handlarnas syn på kedjan.
– I dag är vi riktiga matbutiker, säger handlarveteranen Johan Pernes.

Publicerad: 4 april 2022, 09:05

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Allt började på Östermalmstorg i Stockholm där Tempo kom till världen 1932 som ett varuhus men sedan dess har varumärket varit identiskt med diverse verksamheter i detaljhandeln.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

TempoHemköpAxfood

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.