Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Varningen: Färre köper godis på påsk

Publicerad: 2 April 2021, 08:00

Foto: Martin Rosengren

Tre av tio svenskar planerar att skala ned årets påskfirande. ”Vi kan se att de nya hårdare restriktionerna kommer att påverka hur vi firar och hur mycket gåvor vi köper”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.


 I sin årliga enkät kring påsken har branschorganisationen frågar svenska handlare och konsumenter hur de ser på årets påsk. Bland handlarna svarar de allra flesta att påsken fortfarande har en ohotad andraplats bland årets mest betydelsefulla helger.

Framför allt är påsken viktig för dagligvaruhandeln där åtta av tio handlare svarar att högtiden är viktig för försäljningen.

– Det är även ganska likt 2019 vad gäller hur många som tänker genomföra någon typ av kampanj under påsken i år, säger Johan Davidson. 

Även vad gäller rätterna på påskbordet står sig ägg, sill och lax som svenskarnas favoriträtter på påskbordet. 

– Det som är mest anmärkningsvärt, tycker jag, är att nästan 30 procent av konsumenterna svarar att de kommer att fira påsken i mindre omfattning än förra året, säger Johan Davidson. 

Som en konsekvens av detta kommer ägg, sill och lax fortsatt att säljas i ungefär lika stor

omfattning som ett vanligt år, men kommer att ätas i mindre sällskap.

– Eftersom de flesta firar påsken, men vi inte går så mycket på restaurang, tror vi att dagligvaruhandeln får ett uppsving under påsken. Däremot tror vi att pandemin kommer fortsätta att påverka försäljningen av plockgodis negativt. Just plockgodis har sålt ca 30 procent mindre under hela pandemin.

Coronapandemin tycks även ha påverkat var konsumenterna planerar att handla sin påskmat. Hela 11 procent planerar att köpa sin mat på nätet, vilket är en ökning från 5 procent 2019 och kan även jämföras med att e-handelsförsäljningen av mat stod för 4 procent av omsättningen under 2020. Fler planerar även att handla i närbutiker i år medan andelen som planerar att handla i större matbutiker har sjunkit från 76 procent 2019 till 64 procent i år.

Ungefär tre av fyra svenskar planerar att ge bort ett påskägg i år, vilket är på ungefär samma nivå som 2018 och 2019. 

– Det är väldigt stabilt hur många som planerar att ge bort en påskpresent, men vi kan gissa att det blir mindre plockgodis i påskäggen än vanligt. Sen tror jag inte att det kommer så många påskkärringar heller i år.

Inom sällanköp svarar 36 av handlarna att påsken har betydelse för försäljningen.

– Det är en lite längre helg då många har tid att handla. Bland annat fick trädgårdshandeln ett tydligt uppsving förra året när fler var hemma och hade mer tid att ta hand om sin trädgård eller kolonilott. Även bygghandeln fick ett uppsving och väntas få det i år med.

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.