Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Varken Coop eller Ica har ökat antalet kampanjer: ”Medlemmar får lite mer”

Publicerad: 19 september 2022, 12:44

Under 2022 har Coop ökat antalet medlemspriser.

Foto: Privat

Varken Ica eller Coop ökar antalet breda kampanjer, trots kundernas efterfrågan. Fokus är i stället på lojalitetsprogrammen attraktivitet.


Ämnen i artikeln:

CoopIca Sverige

I slutet av augusti kunde Coop inte bekräfta övriga kedjors bild av en ökad efterfrågan på kampanjvaror. Men nu gör man det. 

– Redan innan inflationen tog fart såg vi att pris blir allt viktigare för konsumenten. Den trenden har förstärkts och våra kampanjvaror är starkt efterfrågade, säger Therese Knapp, presskommunikatör. 

Ica Sverige ger samma besked. 

– Vi ser att priserbjudanden och kampanjer ökar i betydelse för Icas kunder, säger Joakim Bengtsson, marknadschef på Ica Sverige. 

Ingen av kedjorna har svarat med att öka antalet kampanjer. 

– Vi är ganska konstanta, jämfört med samma period för ett år sedan. En skillnad är att många Ica-handlare synliggör lågprisalternativen mer som en del i hela sortimentsstegen, för att möta den ökade efterfrågan från kunderna, säger Joakim Bengtsson.

– När det gäller övriga kampanjer så har vi inte förändrat vår inriktning eller samarbete med leverantörer, säger Therese Knapp. 

På Coop har däremot antalet medlemspriser ökat under 2022. 

– Det är ett strategiskt val utifrån vår position som medlemsägda och vi vet att det är efterfrågat av Coops medlemmar. Det ska alltid finnas ett starkt mervärde att vara medlem i Coop, säger Therese Knapp. 

– Det är alltid viktigt för Ica att premiera sina lojala kunder och det är något som Ica-handlarna har gjort i alla tider. Vi jobbar med att synliggöra fördelarna med vårt lojalitetsprogram och att stammisar premieras och alltid får lite mer, säger Joakim Bengtsson.

LÄS MER: Butikernas tuffa utmaning – när kunderna jagar klipp: ”Ingen vill uppfattas som dyr i det här läget” 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CoopIca Sverige

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev