Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Var femte kalori är söt – men även grönsakerna ökar

Publicerad: 10 december 2021, 13:46

Godis är gott. (Arkivbild från Hemköp Dala Järna)

Foto: Lars Dahlstrom

Var femte kalori som vi svenskar äter kommer från godis, glass, läsk och andra sötade produkter. Det visar jordbruksverkets årliga officiella statistik över livsmedelskonsumtionen och dess näringsinnehåll.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Svenska folket konsumerade nästan dubbelt så mycket köksväxter, såsom exempelvis morötter, tomater och inlagd gurka, under 2020 jämfört med 1980. Det är framförallt konsumtionen av färska och frysta köksväxter som ökat, från 32 till 65 kilo per person, enligt Jordbruksverkets senaste rapport över livsmedelskonsumtionen och dess näringsinnehåll.

Samtidigt svarade socker, sirap, choklad- och konfektyrvaror, glass, malt- och läskedrycker med mera för 20 procent av den totala energitillförseln 2020.

Totalkonsumtionen av rent socker och sirap har varierat mellan 41 och 49 kilo per person under perioden 1980-2015; efter 2016 har den börjat sjunka och ligger år 2020 på 37 kilo per person och år.

Konsumtionen av rent socker har gått ned medan söta produkter går spirakt uppåt.

Foto: Pressbild Foto: Ingrid Riis

Samtidigt har konsumtionen av choklad och konfektyrvaror, läskedrycker, cider med mera ökat kraftigt. År 2020 låg konsumtionen av den här typen av produkter på 14,6 kilo per person, vilket motsvarar en ökning på 49 procent sedan 1980.

Konsumtionen av läskedrycker, cider med mera har under samma period ökat från 29,6 till 92,0 liter år 2020. Mineralvatten och kolsyrat vatten med tillsats av socker eller aromämnen kan inte särskiljas från denna varugrupp och kan ha bidragit till den kraftiga ökningen totalt sett.

Så här beräknas konsumtionen

Konsumtionen kan förenklat uttryckas som produktion plus import minus export delat med medelbefolkningen. Syftet med Jordbruksverkets statistik över livsmedelskonsumtionen handlar mer om att följa konsumtionsutvecklingen på lång sikt än att redovisa exakta siffror för specifika livsmedel under enskilda år.

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev