Försäljning
Upplevelsen i centrum när City Gross försöker vinna kunder: ”Rejält säljtryck”
Publicerad: 4 april 2023, 11:32
En vecka innan påsk bjöd butikschef Carina Palm kunderna på minisemlor. Samma dag hade butiken färskvaruauktion. ”För att trigga igång inspiration och smaklökar inför den kommande påsken”, säger Carina Palm.
Provsmakningar och färskvaruauktioner är viktiga ingredienser i City Gross recept på en lyckad påskhandel. ”Vi jobbar mycket med att vara personliga för att det ska vara en extra trevlig upplevelse för kunderna att handla hos oss”, säger Carina Palm, regionchef.
Ämnen i artikeln:
City GrossHögtider som påsk, midsommar och jul är tillfällen då färskvaruprofilerade City Gross satsar extra för att ge kunderna en wow-upplevelse i butik.
– Att vara förberedd och välplanerad är a och 0. Vi sätter tidigt en säljplanering för aktuella varor och placering. Sen laddar vi butiken med ett rejält säljtryck som skapar inspiration och ger kunderna tips om vad de kan tänkas behöva inför och under påsken, eller vilken storhelg det nu kan handla om, berättar Carina Palm, som är både butikschef på City Gross Eskilstuna och regionchef inom City Gross.
I kundvarvet gäller det att hitta en bra avvägning mellan luftigt och laddat.
– Det ska kännas trivsamt i butiken. Det viktiga för oss är att skapa ett inspirerande kundvarv, som ger utrymme för både tips och idéer. Till exempel sambandsexponeringar tillsammans med färdiga recept för att göra det enkelt för kunderna. Men det ska också finnas riktigt bra klipp och varor som kanske inte alltid står med på kundens inköpslista, som man kommer på att man behöver när man ser dem och som man blir glad över att man hittar.
Medan kedjegemensamma planogram används till vissa hyllor, planeras gavlar och torg utifrån lokala förutsättningar. Ibland tar man hjälv av leverantörer för att bygga exponeringar.
– Men vi är noga med att ha en dialog innan de bygger något i vår butik. Så vi känner oss trygga med att exponeringen följer vår planering gällande plats, yta och upplägg.
Hur resonerar ni när ni väljer klipp eller säsongsspecifika varor?
– Det ska naturligtvis vara en vara som är aktuell för säsongen oavsett om det är en högtid eller inte. Sedan mäter vi omsättningen på den för att se om det är en intressant vara för kunden, annars byts den ut.
LÄS OCKSÅ: City Gross stärker prisfokus med Eldorado: ”Ett lyft i butikerna"
Fisk och deliansvarig Cornelia Wikman producerar påsksmörgåsar med bland annat ägg och lax. Bageriansvarig Jimmy Wikman och hans gäng producerar påsktårtor i full fart.
Finns det något i kundmötet som blir extra viktigt inför högtider?
– Alltid hälsa och vara hjälpsamma mot våra kunder är alltid viktigt oavsett högtid eller vardag. Vi jobbar mycket med att vara personliga och med att skapa lokala event och aktiviteter för att det ska vara en extra trevlig upplevelse för kunderna att handla hos oss. Vi bjuder gärna på smakprover och demos, och hade nyligen en färkvaruauktion, för att kunderna ska våga prova på nyheter och för den goda stämningens skull.
I butikens manuella avdelningar har det varit högtryck inför påsk – och full koll på väderprognosen.
– I alla våra egenproducerade avdelningar som bageriet, delin och köttet så anpassar vi sortimentet och produktionen efter säsong, högtid och väder. Om det blir en varm och solig påsk så sätter grillningen igång, och då gäller det att vi förser kunderna med gott grillkött. I delin växer sillsortimentet och inläggningar rejält och i bageriet bakas det påsktårtor för fullt.
LÄS OCKSÅ: Tänk som i klädhandeln! Här är sex tips som boostar butiken: ”Ska gärna vara maffigt”
Laddat med sötsaker.
Kan du ge något exempel på vad som är annorlunda i exponeringarna denna påsk jämfört med tidigare år?
– Vi har sedan corona märkt en viss förflyttning i att fler kunder väljer att köpa sitt påskgodis i färdiga påsar. Många kunder väljer nu flera olika sorters påsar som man sedan fyller sina påskägg med. För några år sedan köpte man nästan enbart lösviktsgodis till sina påskägg.
Kan du bjuda på något misstag ni gjort, och lärt er av, tidigare högtider?
– En påsk så slog vädret om och blev varmare än vi beräknat, då tog vi helt slut på grillkorv och korvbröd.
Vad vill du att kunden ska få för upplevelse hos er nu inför påsken?
– De ska hitta allt och lite till från sin inköpslista, de ska känna inspiration och få en positiv butiksupplevelse.
LÄS OCKSÅ: Missnöjet pyr inom Axfood – handlare kritiserar ledningen: ”Prioriterar sina egna butiker”