Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Tungt bakslag för Coop – tappat nio procent: ”Sjunkit successivt”

Publicerad: 15 December 2020, 05:00

Foto: Kalle Östgren

Coops små och medelstora butiker fortsätter att tappa. Kundstocken har minskat med nio procent – på ett år. ”Prismedvetna väljer delvis andra alternativ”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.


Dagligvarunytt avslöjade i maj 2019 att Coop skulle köpa hela Netto i Sverige och vid det formella övertagandet 1 juli nådde formatet Coop och de 162 butikerna som skulle ställas om flest privathushåll i dagligvaruhandeln.

Penetrationen var enligt GFK då uppe i höga 54 procent.

– Men alla konverteringarna av butiker från Netto till Coop har inneburit att kundstocken successivt har sjunkit, säger Bo Engström till Dagligvarunytt.

Tremånadersperioden augusti-oktober i år uppgick motsvarande siffra för formatet Coop till 49 procent enligt GFK.

Willys var i etta på 51 procent medan Ica Maxi nådde lika många hushåll som Coops små och medelstora butiker.

– Netto-kunderna var starkt prismedvetna och det är tydligt att alla inte har följt med till Coop. Det är ganska förväntat om köparna inte upplever att priserna är lika attraktiva som hos Netto.

Coop i Sverige har ställt om knappt 150 av 162 butiker som förvärvades men alla heter inte Coop.

Drygt en handfull har profilerats om till koncepten Xtra (Coop Väst) och Pekås (Coop Värmland).

– Färre butiker minskar tillgängligheten och därmed finns risk att tappa penetrationen, säger Bo Engström.

GFK:s index baseras på en riksrepresentativ panel med drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.