Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Trots rödmarkering – offensiv satsning ska locka norrmännen över gränsen till jul

Publicerad: 23 november 2021, 08:07

Hypermat i Charlottenberg och andra gränshandelsbutiker satsar stort på att locka norska kunder inför julen.

Foto: Josefin Högberg

Under den gångna veckan har Värmland åter ”rödmarkerats” av norska myndigheter. Men dagligvaruhandeln längs gränsen tänker ändå offensivt inför julen. ”Saknas varor ger det badwill”, säger Simon Hansson, Ica Kvantum i Strömstad.


Ämnen i artikeln:

GränshandelCorona

I 20 månader har den svenska handeln längs den norska gränsen brottats med djupa dalar och några få uppgångar. Beskeden från norska myndigheter har ibland skiftat från vecka till vecka och på ett ögonblick ändrat förutsättningarna för gränshandeln. Just nu är såväl Västra Götaland som Värmland åter rödmarkerade av norska myndigheter vilket innebär karantän i tio dagar vid inresa till Norge från dessa områden, om man inte har haft covid-19 alternativt är fullvaccinerad.

Nu står butikerna längs gränsen inför den viktiga julhandeln - hur resonerar de?

– Vi har valt att ladda som för en ”vanlig” jul i år, säger Christian Ruhdensjö, vice vd på Hypermat i Charlottenberg.

– Hösten har varit bra och vi är nästan uppe i siffrorna för 2019 så vi har beslutat att vara offensiva inför helgerna.

Längre söderut, i Strömstad, har Ica Kvantums ledningsgrupp precis beslutat att också de köra på ”som före pandemin”.

– Att stå med varubrist eller hål i hyllan inför julen innebär så mycket badwill för butiken att vi bestämt att gasa och beställa som om gränserna vore öppna, säger Simon Hansson, handlare på Ica Kvantum.

– Då får vi hellre avboka order eller försöka kränga överblivna varorna efter helgerna.

Susan Berzelius

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

GränshandelCorona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.