Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Tårtkalas under ”Fössta tossdan i mass”: ”Intresset har bara vuxit”

Publicerad: 4 Mars 2021, 06:14

Tårtfest i Ljungby! Från vänster: Kristina Egermalm, Karolina Pal och Janni Gustafsson.

I dag är det första torsdagen i mars och ”smålänningarnas egen nationaldag” – med tårtkalas och säljtryck i butikerna. ”Det här är jätteroligt”, säger Janni Gustafsson hos City Gross i Ljungby.


Det började jäsa för knappt tio år sedan när Facebook-gruppen ”Fössta tossdan i mass”, startad av två småländska syskon som skojade med sin egen dialekt, började locka medlemmar. 

Ett par år senare slog firandet igenom på allvar – och i dag kallas första torsdagen i mars rentav smålänningarnas egen nationaldag.

Hur dagen firas? Med marsipantårta, förstås – eller för att vara dialektalt korrekt: Massipantåta!

Därför är det högtryck för tårtförsäljningen i de småländska butikerna i dag.

Marsipanfrossa: Princesstårtorna är en småländsk storsäljare i dag.

– Det här är jätteroligt! Vi räknar med att sälja 150-200 tårtor i dag och har tagit in extrapersonal för att klara jobbet i butiksbageriet. Det är prinsesstårtor som gäller, såklart, men också stubbar, säger Janni Gustafsson, bageriansvarig hos City Gross i Ljungby.

Ökar intresset för ”fössta tossdan”?
– Ja, det har vuxit hela tiden. När det slog igenom på allvar för fyra-fem år sedan var vi överraskade och blev helt överkörda. Men det är kul, jag gillar när det är högt tryck, säger Janni Gustafsson.

Håkan Selborg, handlare hos Ica Maxi i Växjö, skrattar gott när den högtidliga dagen kommer på tal.

– Javisst, vi slår på trumman inför ”fössta tossdan i mass”! Intresset har bara vuxit under de senaste åren och vi gör kampanjerbjudanden både för tårtor och en del annat. Det här har blivit en kul grej som bygger på våra tillkortakommanden med att uttala ”r:en”, det bjuder vi smålänningar på, jajamen, haha!

Jean-Luc Martin, bagerichef hos Ica Maxi i Växjö, har ställt om produktionen för att klara tårtleveranserna.

Jean-Luc Martin, bagerichef hos Ica Maxi i Växjö, har bott i Sverige i 26 år och är fascinerad över intresset för denna lokala dialekt- och marsipanfest.

– Det har blivit större och större här i Småland. Jag är nog lika förvånad som alla andra, det här en rolig dag som kunderna gillar.

Hur många tårtor räknar du med att sälja i dag?
– Vi siktar på ungefär 350, om vi lyckas med det är det en rejäl ökning från förra året då vi sålde 271 tårtor. Vi har inte behövt ta in extrapersonal, men ställer om produktionen i bageriet, säger Jean-Luc Martin och tillägger:

– Vi säljer förstås prinsesstårtor i första hand, men också stubbar och vi har en sälj-drive för kaffe och ”massipantåta” i kaféet. Det här är kul!

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.