Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Svenska mervärden är hetare än eko: ”Finns inget motsatsförhållande”

Publicerad: 23 mars 2022, 13:34

Under samma tid som ekologiska och Krav-märkta produkter tappat försäljning i handeln har svenska produkter fått ett rejält säljlyft. ”Märkningar fyller olika funktioner och det är upp till konsumenterna vad de vill lägga sina pengar på”, säger Ulrika Ekström, vd för Från Sverige-märkningen.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkningSvensk Dagligvaruhandel

Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar stadigt i svenska livsmedelsbutiker, det visar färska siffror från Ekologisk årsrapport.

År 2019 låg andelen ekologisk försäljning på 7,8 procent, under förra året sjönk den till 6,9 procent – detta under samma tid som dagligvaruhandeln som helhet haft en enorm tillväxt.

LÄS MER: Eko-floppen i matbutikerna: ”Konsumenterna förstår inte skillnaden mellan svenskt och ekologiskt” 

När Dagligvarunytt nyligen granskade orsakerna bakom detta framhåller samtliga dagligvaruaktörers hållbarhetschefer att många konsumenter hellre väljer svenska och närproducerade livsmedel framför ekologiska.

Frågan går därför till Ulrika Ekström, vd för Från Sverige-märkningen:

Har ni varit alltför framgångsrika i ert arbete?
– Jag vill inte tro att Från Sverige-märkets framgång sker på bekostnad av något annat än på importen. Vi upplever att många konsumenter vill gynna det svenska eftersom de tycker att det känns nära och viktigt, säger hon.

Ett konkret exempel på detta är att det i dag finns inte mindre än fem svenska producenter av en svensk variant av den populära Halloumiosten.

Medan Från Sverige-märkningen handlar om geografi och ursprung står märkningar som Krav, EU-ekologiskt och Svenskt Sigill för olika produktionsmetoder. 

– Märkningar fyller olika funktioner och det är upp till konsumenterna vad de vill lägga sina pengar på. Väljer man Från Sverige så gynnar man svenska mervärden och svenska jobbtillfällen.

LÄS MER: Ekologiskt backar – men bara i dagligvaruhandeln: ”Tvärs emot kedjornas ambitioner” 

Sedan finns det egentligen inget motsatsförhållande; som konsument kan man välja att handla både svenskt ursprung och ekologiskt.

– Vi har relativt många anslutna företag som jobbar med både och, säger Ulrika Ekström och berättar att man tillsammans med Krav tagit fram ett gemensamt kampanjmaterial för att påvisa just detta.

Exempel på produkt som både är märkt som EU-ekologisk, Krav och Från Sverige.

– Vi har en tydlig skärningspunkt där vi kan samarbeta samtidigt som det finns skillnader. Medan Krav även har många utländska produkter har vi även många konventionella.

Från Sverige-märkningen, som firar sex år i april, har i dag fler än 210 märkesanvändare som tillsammans har drygt 11 400 produkter som är godkända för märkningen.

– Vi finns i hela kundvarvet, till och med bland katt- och hundmaten, säger Ulrika Ekström. 

Att märkningen snabbt blivit så framgångsrik tror hon beror på ett bra grundarbete där hela branschen gick samman – från produktions- och förädlingsledet till dagligvaruhandeln.

– Vi ville göra det enkelt för konsumenterna att hitta den svenska maten, och skapa en märkning med tydliga regler och som man kan lita på. Maten ska vara producerad, förädlad, förpackad och kontrollerad här i Sverige och vi accepterar inga undantag. Det har gjort att märkningen vunnit stort förtroende.

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev