Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Foto: Montage: Tom Fägrell

Svart på vitt – här är siffrorna som orsakar Icas problem: ”Tappar tydligt inom prisvärde”

Lågprisaktörer som Lidl och Willys slukar kunder, medan Icas butiker jobbar i rejäl motvind. Varför? Dagligvarunytt kan i dag presentera en färsk undersökning som visar hur kunderna uppfattar de olika kedjorna. Och det är ingen rolig läsning för Icas direktörer. Läs om:
✓ Raset började i april månad – så snabbt förändras konsumenternas uppfattning om Ica.
✓ Kraftiga ökningen av kunder som upplever Ica som ”ej prisvärd”.
✓ Hur andelen ”senaste köp” hos Ica tydligt följer kurvan i ”prisvärdhet” nedåt.
✓ Expertens analys: ”Människor som tidigare aldrig reflekterat över prisskillnader har fått en annan radar.”

Publicerad: 28 oktober 2022, 07:04

Peter Willebrand

redaktionen@dagligvarunytt.se

Pris och prisvärdhet blir inte oväntat allt viktigare för konsumenterna i butiken visar flera undersökningar. Hur påverkar det bilden av branschens aktörer – i synnerhet Ica som inte är positionerat

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Ica SverigeIca GruppenWillysLidlLågpris

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev