Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Stort intresse för svenska livsmedel: ”Ett styrkebesked”

Publicerad: 1 December 2020, 10:30

Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Foto: Livsmedelsföretagen

Det ökade intresset för svenskproducerad och lokal mat har gjort att svenska livsmedelsproducenter ökat sina försäljningsvolymer till dagligvaruhandeln, enligt färska siffror från branschorganisationen Livsmedelsföretagen. ”Ett styrkebesked” enligt chefekonomen Carl Eckerdal.


Trots en allmän konjunkturnedgång, en exportmarknad som störtdykt i likhet med försäljningen till restauranger och hotell har den svenska livsmedelsindustrin ökat i konkurrenskraft under årets tredje kvartal enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Försäljningsutveckling visar på ett förstärkt intresse för det lokal- och svenskproducerade livsmedel.

– Det är ett styrkebesked från Sveriges tredje största industrigren, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Nästa hälften av medlemsföretagen, 45 procent, anser att deras konkurrenskraft ökat i ett internationellt perspektiv under coronakrisen. Detta trots att den svenska kronan stärkts betydligt under samma period och gjort den konkurrerande livsmedelsimporten billigare.

Företag med större del av sin försäljning mot den svenska dagligvaruhandeln har haft bäst förutsättningar att klara krisen så här långt, medan de som har en stor del av sin försäljning till hotell, restaurang och catering samt på exportmarknaden haft det desto tuffare.

– Många företag, framför allt de med rikstäckning, uppvägde den minskade försäljningen mot besöksnäringen med ökade leveranser till dagligvaruhandeln, vilken genom hela krisen ökat sin försäljning i sällan skådad omfattning. Det innebär samtidigt att livsmedelsproducenternas beroendeställning till dagligvaruhandelns aktörer ökar, säger Carl Eckerdal.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.