Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Stor kampanj för blågult – nu ska 900 butiker skyltas upp

Publicerad: 10 september 2021, 10:25

Tydligare ursprungsmärkning i butiken är ett uttalat önskemål från åtta av tio konsumenter.

Foto: Pressbild

Den 20 september drar en riksomfattande kampanj för svenskproducerade livsmedel i gång, för andra året i rad. ”Det måste vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter i butiken”, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Åtta av tio konsumenter tycker att det är viktigt att kunna se produkters ursprung. Och nästan hälften uppger att det viktigaste när man handlar mat, är att maten är svenskproducerad – viktigare än till exempel pris, varumärke och hållbarhet.

Det visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Svenskmärkning.

Däremot uppger 30 procent att de upplever att det är dåligt uppskyltat i butik och vill ha bättre vägledning. 

Det är det som den riksomfattande kampanjen Från Sverige-veckorna ska ändra på. Mellan 20 september och 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman och 900 butiker skyltas upp.

– När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström.

I dag är cirka 11 000 svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter godkända för märkning. Totalt omsätter märkta produkter över 20 miljarder kronor årligen.

Från Sverige-märkningen

Ursprungsmärkningen Från Sverige är en frivillig märkning som gör det enkelt att hitta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i näthandeln och på restaurangen. Det är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel som står bakom märket, vilket får användas på produkter som uppfyller särskilda kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News