Försäljning
Stark start på året för dagligvaror – fysiska butiker stod för hela tillväxten
Publicerad: 16 februari 2022, 05:34
Dagligvaruhandeln fick en bra start på 2022. Fysiska butiker stod för hela tillväxten.
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvaruhandeln fick en positiv start på 2022. Försäljningen i butiker stod för hela tillväxten. E-handelsandelen var dock den högsta på ett halvår.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index visar att omsättningen ökade med 1,1 procent i januari i år jämfört med samma månad 2021.
Kalendereffekten bedöms till -0,5 procent.
– Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021 och trots pandemirestriktioner hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.
Karin Brynell är vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Foto: Susan Berzelius
Försäljningen i butiker steg med 1,7 procent och därmed stod kanalen för hela månadstillväxten för fjärde månaden i rad.
– Fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021.
LÄS OCKSÅ: Drömstart för Hemköp och Tempo – här är topplistorna med årets snabbväxare
E-handeln backade enligt indexet med 6,7 procent i januari och stora förklaringen är att online växte med 137,8 procent samma månad i fjol.
Online svarade för 6,4 procent av dagligvaruförsäljningen och var jämnt fördelad mellan hemleverans och click and collect.
– Andelen är betydligt högre än vad som uppmätts senaste halvåret, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.
Dagligvaruhandeln i januari
Fysiska butiker: 1,7.
E-handel: -6,7.
Avhämtning: -10,7.
Hemleverans: -2,2.
Kanalandel: 6,4.
Totalt: 1,1.
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med januari 2021. Bedömd kalendereffekt i januari: -0,5 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).