Försäljning
Stark start för servicehandeln: ”Minst en procentenhet består av prisökningar”
Publicerad: 20 april 2023, 08:18
Servicehandeln fick en stark start på året, visar färsk försäljningsstatistik.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Servicehandel ökade försäljningen under det första kvartalet. ”Dock måste vi komma ihåg att indexet mäter i löpande priser”, säger bransch-vd Bengt Hedlund.
Försäljningen inom servicehandeln ökade med 4,6 procent under det första kvartalet. Det visar färska siffror från Convenience Stores Sweden.
Det är en ovanligt starkt start på året för servicebutikerna, konstaterar organisationen. Tittar vi 15 år bak i tiden så sticker siffran ut, med undantag för 2021 och 2022 då branschen såg stora ökningar på grund av den stora nedgången kopplat till pandemin 2020.
– Dock måste vi komma ihåg att indexet mäter i löpande priser vilket betyder att dolt i den starka siffran ligger prishöjningar inom branschen, säger Bengt Hedlund.
Prishöjningarna har varit höga de senaste året, över 20 procent sett till årsbasis sedan första kvartalet i fjol.
– De flesta av butikerna har därmed för att överleva också höjt sina priser. Jag uppskattar att säkert minst en procentenhet av första kvartalets starka siffra består av prisökningar och inte ökad försäljningsvolym, säger Bengt Hedlund.
Detta kan Convenience Stores Sweden se då kedjor som mäter snittkvittornas storlek rapporterar att beloppet på kvittot stiger mer än än ökningen i försäljningsvolym.