Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Sommaren en höjdpunkt för fjällen – så laddar butikerna: ”Väldigt bra tid på året”

Publicerad: 24 mars 2021, 06:27

”Hemester” och ”svemester” även 2021 väntas locka rekordmånga turister till svenska fjällen.

Foto: Skistar

Svenska fjällen har blivit en ännu hetare destination. Nu laddar butikerna för rekord – i påsk och i sommar. ”Vi ska slå 2020”, säger handlaren Ewa Kristoffersson i Klimpfjäll.


Ämnen i artikeln:

CoopCoop NordHandlar´nIca Supermarket

Coronapandemin och begränsade möjligheter att resa utomlands gör att svenska hushåll kan räkna med en blågul sommarsemester också i år.

Boenden i fjällen börjar redan bli fullbokade.

– 2020 var bästa sommaren hittills för oss men jag räknar med att vi slår den. De som kom hit då var jättenöjda och berättar nog det för släktingar och vänner, säger Ewa Kristoffersson på Handlar´n i Klimpfjäll till Dagligvarunytt och lockar med vandring, cykling och fiske.

Vandring, cykel och fiske ska få turister att åka till bland annat Klimpfjäll.

Foto: Pelle Andersson

Åre har sedan länge varit hett på sommaren och 2020 reste ett rekordstort antal till den i första hand världskända skidorten.

Coops butikschef Frida Lindström räknar med stort intresse även i år.

– Väldigt många väljer Åre för att vandra eller cykla nedför backarna när vi inte har snö.

”Hemester” eller ”svemester” gjorde att Grövelsjön attraherade rekordmånga turister i fjol och därmed kom Handlar´n Fjällbua upp i rekordhög försäljning.

Förväntningarna är stora på minst en repris.

– Sommaren har blivit en väldigt bra tid på året för oss, säger handlaren Haydie Andersson till Dagligvarunytt.

Haydie Andersson driver Handlar´n Fjällbua i Grövelsjön.

Foto: Göte Karlsson

Sälen är precis som Åre en magnet på sommaren – tack vare ett stort antal aktiviteter i och nedanför backarna.

I år väntas utbudet av sådana bli ännu större.

– Pandemin har ökat suget efter att att kunna vara ute i naturen och det är en hel del som jobbar från distans här. Sälenfjällen har visat att man klarar av att hantera restriktionerna och det finns ett förtroende hos gästerna, säger handlaren Maria Olsson på Ica Supermarket i Lindvallen.

Maria Olsson driver Ica Supermarket i Lindvallen.

Foto: Ica

Dagligvarunytts kartläggning visar att jul, nyår och sportloven i stort sett har motsvarat förväntningarna i de fyra fjällbutikerna.

Nästa vecka väntar den första av två påskveckor och tongångarna andas optimism.

– Påsken var ganska dålig för oss i fjol eftersom Sverige höll på att stängas ned då men i år ska den bli bra, säger Ewa Kristoffersson på Handlar´n i Klimpfjäll.

Ewa Kristoffersson och Handlar´n i Klimpfjäll laddar för påsk och sommar.

Foto: Handlar´n Klimpfjäll

Norrmännen är normalt en betydande kundgrupp för Coop i Åre i samband med påsken.

– Men i år blir det annorlunda med stängd gräns, säger Frida Lindström till Dagligvarunytt och tillägger att butikens påskförsäljning kommer från svenska besökare och att många handlar sina varor på nätet.

Coronapandemins utbrott innebar att Handlar’n Fjällbua gick miste om hela påskförsäljningen 2020.

Haydie Andersson hoppas och tror att det däremot blir starka påsksiffror för butiken den här gången.

– Påskveckorna är de två största på året för oss och vi är optimistiska. Bokningsläget är bra på skidutrustningen som vi hyr ut och på boendet här i området.

Ica i Lindvallen tappade halva mars och 80 procent i april förra året och det blev ett hårt slag.

Statistik visar att smittspridningen minskar i kommunen – och den är dessutom på väg ned.

– Backarna ser väldigt bra ut så vi har förhoppningar om en bra påsk, säger Maria Olsson.

Snöläget är gott i fjällen inför de två påskveckorna.

Foto: Ola Matsson

Butiken ingick tidigare i Ica Nära-profilen men öppnade 26 november som Ica Supermarket i en ny och större fastighet i ett mer externt läge i Lindvallen.

Maria Olsson är nöjd med försäljningen de snart fyra första månaderna.

– Samtidigt har allting flutit på riktigt bra trots kundtrycket sportlovsperioden. Butiken är luftig och vi har förlängt öppettiderna för att undvika trängsel. Vi har dessutom entrévärdar och vakter som ser till att det inte är för många inne i lokalen.

Intresset för att e-handla har gjort att kapaciteten då och då har slagit i taket.

– Men vi justerar hela tiden i processerna för att så många som möjligt ska kunna handla online, säger Maria Olsson.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News