Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Salladsjättens försäljning rusar – uppe på rekordhöga nivåer: ”Det är fantastiskt”

Publicerad: 10 juni 2022, 11:05

Foto: Pressbild

Salladspionjären Picadeli är på väg mot nya försäljningsrekord efter pandemiåren. Nu går det år cirka 240 kilo per salladsbar i veckan när salladssugna kunder återigen vill plocka på sig jobblunchen på språng.

Ämnen i artikeln:

FärdigmatIca MaxiPressbyrån

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


2019 slog Picadeli, företaget bakom livsmedelsbutikernas salladsbarer, försäljningsrekord. Efter två tuffa år av pandemi är försäljningen tillbaka högre nivåer än någonsin.

I början av pandemin minskade företagets omsättning med 93 procent när fyra av fem salladsbarer tvingades stänga temporärt.

I dag har Picadeli 900 salladsbarer runtom i Sverige och i dessa handlar kunderna över 450 000 sallader per vecka.

– Våra salladsbarer är tillbaka i full drift igen och snittförsäljningen ökar, det är fantastiskt! Och nya rekord slås hela tiden. Till exempel så säljer Sveriges populäraste salladsbar över 2,2 ton sallad per vecka – i en enda butik! Livsmedelssäkerhet och hygien har hamnat allt mer i fokus. Kunderna söker efter alternativ som känns pålitliga. Där utmärker sig Picadeli – vi har världens säkraste salladsbarer, det har gjort att vi har säkrat vår position under pandemin, säger Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli i ett pressmeddelande.

Salladsföretaget har också märkt av en tydlig förändring i kundernas beteende. Trots att Covid-19 inte längre klassas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom är det många salladssugna som käkar lunchen på hemmakontoret.

Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli

Foto: Pressbild

– Det är intressant att se hur svenskarnas rörelsemönster har förändrats efter pandemin. För oss är lunchgäster i butiker i klassiska villa- och bostadsområden i dag en betydande kundgrupp, där vissa har en ökad försäljning på hisnande 160 procent. Allt fler vill hitta goda vanor trots att de jobbar hemifrån och de väljer Picadelis snabba, hälsosamma och prisvärda luncher. Det har resulterat i att helt nya butiker överträffar sig själva i dag, jämfört med innan pandemin, säger Daniel Billfeldt.

Under Picadelis succévår finns det vissa butiker där kunderna är extra taggade på sallad. På Ica Maxi i Eskilstuna säljs omkring 380 kilo sallad i veckan. 

– Vi har fantastiska försäljningssiffror i vår Picadelibar, det är vi så glada för. Vårt mål är att kunden ska bli sugen på sallad när den passerar salladsbaren. Det handlar om allt från att analysera vad kunderna vill ha – till att baren alltid är visuellt lockande. En sallad måste presenteras med kärlek för att kunderna ska välja den. Och det har vi lyckats med, säger Tobias Skogh, färskvaruchef, Ica Maxi Eskilstuna.

Utöver de klassiska salladsbarerna har Picadeli även lanserat en satsning på färdigpackad mat. Bland alternativen finns sallader, bowls, wraps och smörgåsar och allt säljs på de stora dagligvarukedjorna samt mindre butiker som Pressbyrån och 7-eleven.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev