måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så ska Coop öka kännedomen om Xtra: ”En hög räckvidd på kort tid”

Publicerad: 15 februari 2023, 08:19

Coop går nu utmed en stor reklamkampanj för Xtra.

Foto: Pressbild

Nu vill Coop göra konsumenterna mer medvetna om lågprissatsningen Xtra. Fokus ligger på att nå ut via sociala medier.

Ämnen i artikeln:

Coop Sverige

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Xtra på väg att gå om Willys Hemma – här ska kedjan öppna fler butiker

För ett drygt år sedan lanserade Coop sitt lågpriskoncept Xtra. Ett 50-tal butiker har rullats ut hittills.

Nu går Coop ut i en större annonskampanj för att stötta butikssatsningen.

– Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp, och med fler i antågande, så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter, säger Johan Öhlin, marknadschef för Coop Sverige

Hos Xtra står priset i fokus. Kampanjen har fått namnet ”Alltid schyssta priser” och i den reder man ut vad som är schysst och inte.

Inspiration har hämtats från rådande Tik Tok-trend där Coop vill kombinera humor och underhållning med fokuset på pris.

– Genom att titta på samtidens aktuella händelser och ta fasta på fenomenet i sociala medier, där mängder av klipp sprids med exempel på sådant som kanske inte alltid ser så schysst ut - men som vi ändå skrattar åt - valde vi att använda oss av användargenererat innehåll, berättar Johan Öhlin.

Här är en av Coops reklamfilmer för Xtra-koncpetet:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS OCKSÅ: Planen börjar ta form – snart rullas Xtra ut i Stockholm: ”Vi har identifierat butiker”

Kampanjen syns redan i sociala medier och kommer att fortsätta rulla under året.

Rörlig kommunikation kombineras med displayannonsering där budskapet anpassas geografiskt.

Coop satsar också på radioreklam för att driva kännedom om Xtra.

– Medievalet har sin grund i rörlig bild med YouTube, TikTok och Meta. Med detta som bas har vi möjlighet att arbeta uppå en hög räckvidd på kort tid i relevanta målgrupper, säger Johan Öhlin.

LÄS OCKSÅ: Coops bakslag med Xtra – öppnar betydligt färre butiker: ”Viktigt att bygga klokt”

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev