måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så mycket tappade branschen i maj – nya siffror för butiker och e-handeln

Publicerad: 15 juni 2023, 04:46

Dagligvaruhandeln återhämtade sig något i maj men det blev ändå ett stort volymtapp när prisutvecklingen på livsmedel och alkoholfria drycker räknas in.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Dagligvaruhandeln har tappat stora volymer i början av 2023. Maj innebar en viss återhämtning – på grund av lägre inflation. Här är senaste nyckeltalen för fysiska butiker och e-handeln.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopEurocashHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlLinas matkasseMathemMiddagsfridTempoWillysMatpriser

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens totala försäljning ökade med 10,2 procent i maj i år jämfört med samma månad 2022.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick enligt SCB:s siffror till 14,2 procent vilket gör att prisjusterade försäljningsutvecklingen kan estimeras till -3,9 procent.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Så många månader i rad har matbutikerna tappat

– Relaterat till den något lägre inflationen tyder det på en viss återhämtning av försäljningsvolymerna. Men vi ska ha i åtanke vad det gäller inflationen att vi nu möter höga jämförelsetal för 2022, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Karin Brynell är vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

Fysiska butiker hade en försäljningsökning på 10,7 procent medan online växte med 1,6 procent.

– E-handeln visade positiv utveckling för första gången sedan slutet av 2021.

Hemleverans var betydligt hetare än click and collect i maj.

LÄS OCKSÅ: E-handelns dramatiska år – här är alla siffror som avslöjar uppgången och fallet

– Tillväxten drivs av e-handelsförsäljningen med hemleverans, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för juni publiceras fredag 14 juli (06.15) och samma morgon (07.00) presenterar Axfood delårsrapporten för årets andra kvartal.

Dagligvaruhandeln i maj

Fysiska butiker: 10,7 (9,9)

E-handel: 1.6 (-10,4).

Avhämtning: -3,7 (-18,6).

Hemleverans: 5,7 (-3,1).

Kanalandel: 4,2 (4,4).

Totalt: 10,2 (8,8).

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i maj: 0,0 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev