Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så går snacket bland kunderna om matpriserna: ”Vi får mer reaktioner nu”

Publicerad: 22 augusti 2022, 08:25

Monika Tunesten, Maria Åbom och Maria Axner-Elings.

Frustration, viss misstänksamhet och förvåning. Det är några av kundreaktionerna som matbutikernas företrädare märker av.
”Vi får dagligen reaktioner från en eller ett par kunder” säger Maria Axner-Elings på Ica Maxi i Enköping.


Ämnen i artikeln:

HemköpIca MaxiMatpriser

Höjda priser på mat har lett till uttalanden från politiker, till en rad inslag i media och till utmaningar för bolags lönsamhet i flera led. Men vad säger egentligen kunderna? Dagligvarunytt har frågat företrädarna för tre olika butiker: Vilka reaktioner på de höjda priserna möter ni från kunderna?

– Många kunder utbrister ”men oj vad dyrt det är”, och det finns en enorm prismedvetenhet. 

Det berättar Maria Åbom, som i februari blev handlare på Hemköp i Mora tillsammans med maken Love. 

– Kunderna förstår att prisökningarna är en effekt av vad som sker globalt, och ser vad som händer med räntor och elräkningar. I bästa fall leder prisökningarna till att kunder tänker till mer kring sina matinköp, och att vi slänger mindre mat. För oss som handlare i en mindre butik gäller det att hitta sätt att få kunden att välja oss framför stormarknaden. Vi ska ha den trevligaste personalen, den fräschaste butiken, och hjälpa kunden genom att till exempel tipsa om vilka maträtter man kan laga av aktuella klippvaror. Vi är rätt nya som handlare och upplever nu hur otroligt tighta marginaler det är i den här branschen. Under en helg fick vi manuellt införa 2 500 prishöjningar ... Men det är bara att gilla läget, och vi har bra stöttning från centralt håll.  Och vi har haft en bra sommar med mycket norska turister som fortfarande tycker att vi är billiga, säger Maria Åbom. 

LÄS MER: Exklusiva kundsiffror kedja för kedja – här är vinnarna och förlorarna när priserna skenar 

På Ammarnäs livs, en butik som är ansluten till Menigos butikskoncept Nära dig, är det priset på mejerivaror som kan väcka reaktioner. 

– Det är mest de äldre som reagerar, jag upplever att det är för att prisökningar drabbar dem mest. De kan ge uttryck för frustration, men vet samtidigt att det inte är vårat fel att priserna är höga. Osten är en vara som väcker reaktioner. Köttet har också gått upp mycket, men här är det många som jagar och därför har tillgång till viltkött, säger Monika Tunesten, en av de fyra handlarna som driver Ammarnäs livs.

– Vi får dagligen reaktioner från en eller ett par kunder, både direkt feedback i butiken och på vår kundmejl. Jag upplever att vi får mer reaktioner nu än innan sommaren. Senast igår var det en kund som gav uttryck för att prishöjningarna påverkar förtroendet för oss. Jag brukar förklara att det handlar om efterfrågan, och om leverantörernas ökade omkostnader. Det är bara att titta på bensinpriset som ju är jättehögt, säger Maria Axner-Elings, försäljningschef på Ica Maxi i Enköping. 

LÄS MER: Experterna oense – så blir prisutvecklingen i höst: ”Konstig situation” 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemköpIca MaxiMatpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev