Försäljning
Rusning till Ica Maxi – efter prisfest: ”Över förväntan”
Publicerad: 20 juni 2023, 08:56
Handlaren Andréas Mattsson på Ica Maxi i Kungsbacka upplever rusningen som ”över förväntan”.
Foto: Pressbilder
I förra veckan slog Ica-butiken besöksrekord med sin kampanj Kaboomba. Prisfesten drog till sig ett stort antal besökare och i sociala medier annonserade de om galna priser. Handlaren Andréas Mattsson känner nöjd med evenemanget: ”Säkert 25.000 besökare i butiken.”
Kampanjen är ett samarbete mellan butiken och leverantörer där de sänker priserna på utvalda produkter med minst 40 procent. Tanken är att skapa uppmärksamhet och locka till sig nya kunder som inte brukar handla på Maxi i Kungsbacka.
– Priser är viktiga och vi jämför oss med andra. Idén till att ha en klipp-dag föddes och vi ville ge dagen ett annorlunda namn, säger handlaren Andréas Mattsson till Norra Halland.
En normal vecka brukar butiken ha cirka 30 000 kvitton – på evenemangsdagen hade de 10 000.
– Det var säkert 25.000 besökare i butiken under dagen, många går ju och handlar tillsammans med familjen. Det här var över förväntan.
LÄS ÄVEN: Pengaregn över medarbetarna efter minskat svinn: ”Så här lågt har vi aldrig haft”
Första gången, tidigare i våras, var det också många som besökte butiken. Men intresset i förra veckan var ännu större.
– Vi lade det en vanlig torsdag och det var strategiskt. Vi ville ha det när folk har lite mindre i plånboken. Vi hade också lärt oss från första gången vad som lockade folk.
Andréas Mattsson betraktar evenemanget som ett marknadsföringsprojekt, försäljningen är sekundär. Tanken är att det ska locka fler till butiken på sikt.
– Det hade varit billigare för oss att ha stängt den dagen, det blir inga marginaler. Men många som inte brukar handla här kom till butiken, så det var förstås positivt.
LÄS OCKSÅ: Här är Maxi-butiken som har lyckats med lönsam e-handel: ”Det finns inga genvägar”