Försäljning
Rökspån, spetskål och pluma är trendvarorna att ladda butiken med inför grillsäsongen
Publicerad: 13 maj 2022, 08:06
Lina Nordström, Viktor Tornberg och Sara Begner spår en sommar med svenska produkter på grillen.
Det är hög tid att ladda köttdisken med pluma. Fläskdetaljen kommer vara eftertraktad bland grillälskare i sommar, om vi ska tro experterna som Dagligvarunytt frågat: Vad är hetast att lägga på grillen i år?
Ämnen i artikeln:
CoopLina Nordström är produktchef på det norrländska köttföretaget Nyhléns Hugosons. Hon tror att ännu fler grillentusiaster kommer att grilla med rökspån i sommar, för att addera röksmak av exempelvis äpple till grillmaten.
– Hamburgartrenden verkar hålla i sig, och det är populärt med tunnare detaljer som pluma och flankstek. Vi ser också att man grillar mer än kött, ja allt ifrån snacks innan middagen till efterrätten läggs på grillen.
Läs också: Flyttade 35 mil för att äga matbutik med kompisarna
Sara Begner, chef för Coops provkök, tror att trenden att grilla svenska produkter håller i sig.
– Kunderna köper gärna marinerat fram till midsommar, sen brukar den trenden avta. Vår analys är att man generellt har mer tid och då gärna gör mer själv. Även grönsakerna gör sig mycket bra på grillen. Det vi ser är allt fler som grillar svensk majs som grillas i sin blast, spetskål och olika salladsorter. Svenska primörer som knipplök och späda morötter är också riktigt gott att grilla.
Viktor Tornberg, vd på KLS, hoppas att konsumenterna väljer svenska råvaror till grillen.
– Konsumenternas stöd är livsviktigt för svenska lantbrukare och livsmedelsindustrin. Vi ser att ett uppskattat tema är färdigkryddade produkter från till exempel Dalsjöfors. I år har vi tagit fram en karré med svenska smaker salvia och fänkål. Det finns också en spännande styckdetalj som heter pluma, en saftig och mör bit som vi förmarinerat med en klassisk smaksättning.
Läs också: Lidl och Dagab om exceptionell prispress och arbetet med att få kunderna att välja svenska livsmedel