Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Rätt musik ökar försäljningen: ”Pepp och party funkar inte”

Publicerad: 17 december 2021, 09:10

Rätt musik ökar försäljningen i butiken, men ännu tydligare är det att fel musik i stället minskar den.

Foto: Pressbild

Musik i butik kan bygga upp en stämning som fungerar lugnande för såväl kunder som medarbetare, samtidigt som den driver försäljning. ”Valet av musik gör skillnad”, säger Sofia Dragani som ansvarar för prisbelönta Ica Sounds.


Ämnen i artikeln:

Icahandlarnas FörbundIca SupermarketIca GruppenIca KvantumIca SverigeIca NäraIca Maxi

Att musik påverkar försäljningen är väl känt i sällanköpshandel men i dagligvaruhandeln är det inte så vanligt att man har ett genomtänkt utbud i högtalarna.

– Matbutikerna är inte lika vana vid att behöva satsa på upplevelser för att locka kunder, mat måste ju alla handla ändå, säger Sofia Draganis på Ica Reklam, som varit med och utvecklat Ica Sounds.

Det är en tjänst som gör det möjlighet för butiker att spela musik på ett enkelt och driftsäkert sätt som är integrerat med Icas varumärke, något som nyligen belönades med priset Stimgitarren av upphovsrättsorganisationen Stim.

– Vi fick priset för att vi har fått dokumenterad effekt utav att jobba med licenserad musik – mycket svensk popmusik och akustiskt musik. Vi gör det för att hålla en kvalitet för både kunder och medarbetare, och det gör verkligen skillnad för upplevelsen. 

I samarbete med Handels forskningsinstitut har Ica genomfört en två månader lång studie som visar att försäljningen faktiskt ökar med nästan en procent ”med rätt typ av musik”.

– I de fall där butiken spelar mer slumpmässigt utvald musik, kanske sådant som handlaren själv gillar, kunde man se motsatt effekt. Då sjönk i stället försäljningen med upp till fyra procent, säger Sofia Draganis.

Sofia Dragani, produktionsledare på Ica Reklam och ansvarig för prisbelönta Ica Sounds.

Foto: Pressbild

Det man även kunde se i studien var att musiken inte ska spelas på för hög volym och det ska inte vara de mest välkända tophitsen.

– Då blir det lätt så att kunden associerar till egna minnen och blir distraherad.

”Pepp och party” är inte heller bra, det ökar tempot och gör att kunderna skyndar sig genom kundvarvet och kanske glömmer att handla vissa saker.

Det musiken framför allt ska bidra med är att lugna tempot, dämpar andra och oönskade ljud och bygga upp en stämning i butiken.

– Man måste nog uppleva det för att förstå skillnaden, säger Sofia Draganis som är övertygad om att detta i sin tur gör kunderna mer lojala.

När det gäller utvecklingen av tjänsten har man även tagit stor hänsyn till de anställdas arbetsmiljö, bland annat genom att se till att samma låt inte spelas igen och igen.  

– Variationen är viktig. Inte minst så här i jultider eftersom bibliotek av jullåtar är ganska begränsat. 

Hur många butiker som köper tjänsten i dag vill Sofia Draganis inte avslöja.

– Men det är en betydande andel av Ica-butikerna och det ökar hela tiden. Målet är att ett gott musikval ska bli en självklar del av butiksupplevelsen.

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev