Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Råmande kor i mjölkdisken ska vända tappet för ekologiskt: ”Attraktiv kundgrupp för butikerna”

Publicerad: 4 oktober 2022, 07:47

En handfull butiker har testat att använda ljud från råmande kor för att öka försäljningen av ekologiskt. När kampanjen nu rullas ut brett handlar det framför allt om skyltning och placering.

Foto: Pressbild

Med lekfullhet och nudging ska 120 butiker öka sin försäljning av ekologiskt. Organic Sweden, som står bakom kampanjen, är överraskade av det stora intresset från butiksledet.

Ämnen i artikeln:

EkologisktEU

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Under september månad testades den kreativa kampanjen i en handfull butiker. Förutom klassiska grepp som skyltning och placering, användes också ljud för att uppmärksamma kunderna på det ekologiska sortimentet. Till exempel råmande kor när dörren till mjölkdisken öppnas.  

– Kampanjen har ett lekfullt manér, och ska inte polarisera gentemot konventionell livsmedelsproduktion, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på branschorganisationen Organic Sweden.

Nu rullas kampanjmaterialet ut i 120 butiker, som representerar de flesta olika livsmedelskedjorna. 

– Vi är lite överraskade över hur stort engagemanget varit från butikshåll. Många tycker att försäljningen av ekologiska varor är extra viktigt just nu. 

LÄS OCKSÅ: Metoden som fick Ica-butikernas försäljning att explodera – här är allt du behöver veta 

Kampanjen är en del av ett treårigt projekt, som till 80 procent finansieras av EU. Stödet är kopplat till EU:s mål om ökad konsumtion av ekologiska livsmedel och ökad ekologisk odlingsareal. Svenska medfinansiärer är Swedish temptations (Bärta), Saltå kvarn, Smakis, Dava foods (lantägg) och Arla Foods. 

– Sverige sticker ut i jämförelse med andra länder, men en sjunkande försäljning av ekologiskt. Vi hoppas att kampanjen kan vända trenden. 

LÄS OCKSÅ: Eko-floppen i matbutikerna: ”Konsumenterna förstår inte skillnaden mellan svenskt och ekologiskt”  

Samarbetet med ekologiska branschorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna har visat att en viktig nyckel för att öka försäljningen av ekologiskt är att jobba nära butikerna. 

– Konsumenter som handlar mycket ekologiskt har i regel ett högt kvittovärde, så det här är samtidigt en attraktiv kundgrupp för butikerna, säger Anton Järild. 

LÄS OCKSÅ: Grönsaker och ekologiskt väljs bort av pressade kunder: ”Man vänder och vrider på slantarna” 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev