Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Prognosen tar tempen på handeln i Europa fem år framåt – och ger en varning

Publicerad: 7 oktober 2021, 11:48

Jon Wright, analyschef för den europeiska marknaden hos IGD.

Tillväxt och tillbakagång i två spår. Så ser prognosen ut för den europeiska dagligvaruhandeln fram till 2026 i nya rapporten European Future Talk. Här är siffrorna – och en varning. ”Kan snabbt ändras”, säger analyschefen Jon Wright.


Ämnen i artikeln:

InternationelltDagligvaruindexKonsumentbeteende

Analysföretaget IGD har nu släppt sin framtidsrapport European Future Talk.

Rapporten ger en prognos för hur den europeiska dagligvarumarknaden kommer att utvecklas under de närmaste fem åren, fram till 2026.

Jon Wright, analyschef för den europeiska marknaden hos IGD, ser hur läget stabiliseras efter pandemin.

– Efter berg-och-dalbanan under perioden 2015-2019, med en blygsam årlig tillväxttakt på 1,1 procent och en ”onormal” ökning med 4,7 procent 2020 till följd av pandemin, förväntar vi oss att se en normalitet tillbaka i år, med stadig tillväxt i de kommande fem åren, säger han.

När försäljningen på den europeiska livsmedelsmarknaden summerats är förväntan för 2021 en tillväxt på två procent, med ett förbehåll för osäkerheterna kring öppningen efter coronapandemin. 

Det är en stark siffra, menar IGD, med tanke på de tuffa jämförelsetalen från det explosiva tillväxtåret 2020.

– Fram till 2026 är vår prognos att den europeiska marknaden kommer att växa med fem procent. Det är dock viktigt att notera att en stor del av tillväxten kommer att drivas av inflation snarare än volymökningar – och tillväxten kan också variera stort mellan länder beroende på lokala förhållanden, tillägger Jon Wright.

Han pekar på en viktig faktor – som kan påverka konsumenternas agerande, köpmönster och balansen mellan inköpskanalerna:

– Detta är en i stort positiv prognos, samtidigt är det viktigt att betona att konsumenternas förtroende är bräckligt. Under det senaste året har det svängt fram och tillbaka och har potential att snabbt ändras som svar på ändrade förutsättningar.

”Konsumenternas förtroende är bräckligt.”

Alla säljkanaler på den europeiska dagligvarumarknaden väntas, i rapporten, visa försäljningstillväxt totalt sett fram till 2026, men det finns viktiga avvikelser – med två skilda trender:

Minskar: Marknadsandelen för stormarknader/hypermarkets väntas minska med 2,5 procent och för supermarkets med 2,8 procent.

Ökar: Under perioden väntas däremot andelen för bostadsnära handel och närbutiker, lågpris och e-handel att fortsätta växa i linje med att de förändrade köpmönstren under pandemin består.

– För att behålla så mycket som möjligt av sina marknadsandelar kommer stormarknader/hypermarkets att fokusera på att omfördela säljyta genom att starta tredjepartssamarbeten och omfördela ytor för att stötta e-handeln, säger Jon Wright och tillägger:

– Också supermarkets står inför tydliga och intressanta utmaningar under de kommande fem åren, här kommer kedjorna att genomföra stora investeringar för att stötta en rad initiativ.

”Hypermarkets kommer att omfördela säljyta genom nya tredjepartssamarbeten.”

Prognoserna och summeringarna i European Future Talk ska i jämförelse med den svenska dagligvarumarknadens utveckling bedömas med försiktighet, eftersom IGD:s mätningar också omfattar B2B-försäljningen.

En jämförelse ger ändå en fingervisning om hur kraftfulla svängningarna i Sverige varit:

IGD summerar till exempel en tillväxt under 2020 på 4,7 procent, vilket betecknas som extremt.

Samtidigt var tillväxten i Sverige under 2020, enligt Dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel, 7,6 procent (den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent).

Om rapporten

European Future Talk är framtagen av analysföretaget  IGD, The Institute of Grocery Distribution.

Rapporten omfattar både fysisk och digital handel.

Siffrorna innefattar även B2B-försäljning.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.