Inom dagligvaruhandeln mötte forskarna en del besvikna medarbetare som hade börjat jobbet i tro att de skulle ha mer och djupare kontakt med kunderna, berättar professor Ulf Johansson.
Professorns råd: Satsa på personalen – de är viktigast i butiken
Har dagligvarubutikerna lärt kunderna att det inte är någon större idé att fråga personalen om råd? Det menar forskare – som betonar att det lönar sig att investera i kompetens. ”Även mindre satsningar får stor effekt”, säger professor Ulf Johansson.
Lars Soold
Förutsättningarna för att möta kunderna försämrades drastiskt under pandemin. Avstånd, rädsla och plexiglas försvårade naturliga möten. Nu kan inflationen och det ekonomiska trycket försvåra satsningar på att utveckla personalens möten
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.