Priset avgörande för allt fler kunder – så rustar sig butikerna: ”Det gäller att vara på tårna”
Priserna på livsmedel får kunder att lämna varor i kassan när slutnotan passerat smärtgränsen. Det vittnar handlare och butikschefer om i Dagligvarunytts rundringning.
– Vi försöker hålla igen på vissa varor och inte ta ut hela prishöjningen mot konsumenten. Men det är inte en hållbar strategi över tid, säger handlaren Marianne Sjöö.
Läs om:
✓ Boomen för kampanjvaror.
✓ Risk för svinn när delikatesser ratas.
✓ Konkurrensen om kunderna.
✓ Strategierna framåt.
Ellen Larsson
Monika Nilsson Lysell
Loke Westberg
Den snabbt stigande matprisinflationen får såväl kunder som handlare och butikschefer att reagera – och agera. Hittills i år ligger den höga inflationen på mat på över 13 procent, enligt
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.