lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Påsksmäll för matbutiker – trots e-handelns säljlyft: ”Klart över nivåerna”

Publicerad: 12 maj 2021, 04:44

E-handeln nådde en försäljningsandel på 7,2 procent i april. Ica Nära Brottbyhallen norr om Stockholm och dess handlare Viktor Rönn möter en stor efterfrågan.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandelns försäljning sjönk i april. Däremot fortsatte hushållen att handla online. ”E-handeln stod för hela tillväxten”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index för april visar att omsättningen minskade med 0,9 procent jämfört med samma månad 2020.

Påskeffekten var tydlig.

– Inköpen skedde till stor del i mars i år jämfört med i april i fjol, säger Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell. Foto: Roberth Björk

Fysiska delen av dagligvaruhandeln har varit under press en längre tid och tappade tre procent av försäljningen i april.

LÄS MER: Exklusiva siffror: Kundflykt från butiker – här har var tionde lämnat: ”Påverkas mest av online” 

GFK:s kartläggning av hushållens inköp av dagligvaror visar att nästan alla koncept tappar i penetration.

– Konsumenterna följer rekommendationerna, planerar mer och avstår en del inköp, säger analytikern Bo Engström på GFK.

Online nådde en försäljningstillväxt på 39,5 procent – trots tuffa jämförelsetalet från april 2020 då tillväxten var 101,2 procent.

Hemleverans ökade med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent.

Click and collect växte med 55,1 procent i april. Foto: Pressbild

– E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad och tillväxttakten var betydligt högre än en genomsnittlig månad före pandemin, säger Karin Brynell. 

Kanalens andel av dagligvaruförsäljningen sjönk från 7,8 procent i mars till 7,2 procent i april.

– Det är fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.

LÄS MER: Thomas Ohlén: Frågan är om någon aktör lyckas matcha siffrorna från rekordåret 

Kommande månader väntas bli tuffa för dagligvaruhandeln – räknat i tillväxttakt.

– Eftersom vi jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen höga, säger Karin Brynell.

Kalendereffekten bedöms ha uppgått till -2,4 procent på grund av påskförsäljningen till stor del skedde sista dagarna i månaden.

Dagligvarunytt berättade i måndags att Ica-butikernas försäljning minskade med 1,7 procent i april.

LÄS MER: Ica Näras framgång – trots påsk och bunkring: ”Går utmärkt att handla hos oss” 

Ingen annan aktör har hittills offentliggjort omsättningssiffror för förra månaden.

Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.

Dagligvaruhandeln i april och 2021

Fysiska butiker: −3,0 (−1,8)
E-handel: 39,5 (96,5)
Avhämtning: 55,1 (154,8)
Hemleverans: 24,7 (56,1)
Kanalandel: 7,2 (7,4)
Totalt: −0,9 (2,0)

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt: -2,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev