Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Nytt styrkebesked av största Ica-butikerna – växte kraftigt trots negativ kalendereffekt

Publicerad: 8 Mars 2021, 08:00

Foto: Agneta Renmark

Ica Maxi fortsätter att imponera hos Ica. Februari innebar ett nytt lyft för profilen. Däremot sjönk försäljningen för Ica Supermarket.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca Nära

Ica Gruppens siffror visar att Ica-butikernas försäljning steg med 1,9 procent i februari – sista månaden innan coronapandemin slog till för drygt ett år sedan.

Den låga tillväxttakten förklaras framför allt av en negativ kalendereffekt som beräknas uppgå till 3,6 procent på grund av skottdagen 2020.

Ica Maxi kom upp i 9,2 procent i januari och följde upp det med 5,2 procent i februari.

Däremot backade Ica Supermarkets totala försäljning med en procent förra månaden.

Så här gick det för de fyra profilerna (jämförbara butiker inom parentes):

Ica Maxi: 5,2 procent (4,3 procent).
Ica Kvantum: 1,4 procent (1,5 procent)
Ica Supermarket: -1,0 procent (-1,1 procent)
Ica Nära: 1,5 procent (3,2 procent)
Totalt: 1,9 procent (1,9 procent)

Svensk Dagligvaruhandel presenterar sitt index för februari onsdag 17 mars.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.