Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Nytt styrkebesked av Axfood – Willys nära tvåsiffrig tillväxt

Publicerad: 22 Oktober 2020, 05:38

Willys försäljning ökade med 9,9 procent under det tredje kvartalet.

Foto: Shutterstock

Willys fortsätter att leda Axfood till rekordsiffror. Kedjan har hittills i år växt med 9,9 procent. ”Högre snittköp och expansion av e-handeln bidrog till den positiva utvecklingen”, säger koncernchefen Klas Balkow.


Axfoods delårsrapport visar att butiksomsättningen steg med 9,2 procent årets inledande nio månader.

Jämförbara ökningen var 7,2 procent.

– Vi summerar ett starkt kvartal med en tillväxt som återigen överträffar

marknaden och levererar en förbättrad lönsamhet, säger Klas Balkow om utfallet.

Willys försäljning har hittills i år ökat med 9,9 procent totalt och med 8,3 procent i jämförbara butiker.

Index var samtidigt upp med 7,6 procent enligt torsdagsmorgonens siffror från Svensk Dagligvaruhandel.

– Det är alltså högre än marknadens tillväxt trots den svaga utvecklingen för Eurocash vars omsättning återigen minskade kraftigt med anledning av Norges begränsningar av resor till Sverige.

Hemköp växte med 7,7 procent (totalt) respektive 4,7 procent (jämförbara) januari-september.

Franchisebutikerna presterade som vanligt betydligt bättre än de egenägda.

– De egenägda butikerna påverkas negativt av en fortsatt utmanande situation för stora butiker i centrala storstadslägen där flödet av människor fortfarande är på en låg nivå, säger Klas Balkow.

Axfoods grossistverksamhet i Snabbgross har en exponering mot kafé- och restaurangmarknaden och därmed har den upplevt en minst sagt tuff inledning på 2020.

Tredje kvartalet var däremot betydligt bättre.

– Snabbgross har återhämtat sig snabbare än väntat.

Koncernens rörelseresultat steg ackumulerat med 11,3 procent till 796 miljoner kronor.

– Resultatökningen förklaras framför allt av butiksomsättningstillväxten och en effektiv logistik som väl kompenserade för de negativa effekterna från Eurocash och vissa Hemköpsbutiker, säger Klas Balkow.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.