Försäljning
Nytt nummer ut: Om spelet bakom aktörernas prisoffensiver – och Axfoods fortsatta kross
Publicerad: 28 april 2023, 08:00
I dagligvaruaktörernas kamp om den växande gruppen prisjägare pågår också en kamp om att vara först ut med prisoffensiver. Dagligvarunytt avslöjar spelet bakom kulisserna i veckans nummer av tidningen. Läs också om hur Axfood fortsätter växa – medan Ica Sverige tappar marknadsandelar.
Mediedrev och politiska utspel om skenande matpriser väcker irritation i branschen. Livsmedelsföretagen försöker förgäves få till ett möte med finansministern, medan dagligvaruaktörerna försöker bräcka varandra med sina prisutspel. Dagligvarunytt avslöjar spelet bakom kulisserna kring prisoffensiver från marknadsledaren Ica Sverige och lågprisutmanaren Lidl Sverige.
Ica Gruppen och Axfood presenterade sina kvartalsrapporter samma dag. Axfood - med Willys som draglok – fortsätter växa, medan Ica tappar marknadsandelar. Dagligvarunytt har talat med bolagens vd:ar om resultatet, intern kritik – och kommande åtgärdsprogram.
Men för vissa av butikerna inom formatet Ica Kvantum har omsättningen lyft – rejält. Lönsamheten sjönk samtidigt – för nästan hälften av butikerna. Läs Thomas Ohléns kartläggning av Kvantum-butikerna bokslut här.
Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.