Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nytt jättelyft för nätmaten: ”Gör beställningar i god tid inför jul”

Publicerad: 15 december 2020, 05:44

Försäljningen online var en viktig förklaring till dagligvaruhandelns lyft i november.

Foto: Björn Dalin

Dagligvaruhandeln fortsätter att växa starkt. Lyftet i november berodde till stor del på online. ”Coronarestriktionerna tilltog”, säger bransch-vd:n Karin Brynell om den stora ökningen på nätet.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandels index visar att omsättningen ökade med 6,4 procent i löpande priser jämfört med samma månad 2019.

Men det var betydande procentuell skillnad mellan försäljningskanalerna:

Fysiska butiker: 2,5 procent

Online: 136,1 procent

Läs mer: Hotet inför julhelgen – kan bli svårt att e-handla mat

– I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november fortsatte matinköpen på nätet att öka, säger Karin Brynell och tillägger att tillväxttakten på nätet var den näst högsta sedan Dagligvaruindex började att mäta marknadsutvecklingen.

Upphämtning i eller vid butik ökade enligt indexet med 242,9 procent och hemleverans med 78,9 procent.

Dagligvarunytt har tidigare berättat att flera bedömare spår rekord online inför jul och Karin Brynell håller med.

Läs mer: Experterna väntar sig all time high för julhandeln online: ”Enorm ökning” 

– E-handelsutvecklingen ger indikationer på att fler än tidigare kommer att e-handla sin julmat vilket dessutom kan minska besökstrycket på butikerna och därmed minska riskerna för trängsel.

Dagligvaruhandlare som erbjuder tjänsten har ökat kapaciteten de senaste månaderna.

– Men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, säger Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel bedömer att kalendereffekten uppgick till -1,8 procent i november.

Dagligvaruindex för december och hela 2020 publiceras preliminärt 4 februari.

LÄS MER: Här är nya lyftet för e-handeln: ”På väg att bli det nya normala” 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News