Försäljning
Nytt index visar hur stort tappet för frukt och grönt är
Publicerad: 16 maj 2023, 07:43
Foto: Monika Nilsson Lysell
Kvartal fyra 2022 köpte svenska kunder nästan 10 procent mindre frukt och grönt jämfört med samma period 2021, visar Svensk Dagligvaruhandels nya index.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelLivsmedelverkets nutritionist Åsa Brugård Konde uttryckte på tisdagmorgonen stor entusiasm över det nya frukt och grönt-index som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel nu lanserat. Motsvarande statistik har hittills saknats, och när dagligvaruhandeln nu enats om att dela med sig av jämförbara siffror vittnar de om närmast en kris för frukt och grönt.
Det senaste året har försäljningsvolymen av frukt och grönt minskat med 7,9 procent, jämfört med samma period ett år tidigare. Under första kvartalet i år var försäljningsvolymen 6,8 procent lägre än samma kvartal 2022. Kvartal fyra 2022 var tappet 9,7 procent.
– Vi tar nu ansvar för att sprida kunskap om utvecklingen av hur mycket frukt och grönsaker som säljs i dagligvaruhandeln, med målet att denna över tid ska öka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.
LÄS OCKSÅ: Unika siffror visar oroväckande trenden: ”Mer extremt”