Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nya siffror: Så utvecklades reklaminvesteringarna under sommaren – här är trenderna

Publicerad: 12 augusti 2021, 12:14

Tv-sommar: Kedjorna satsade på reklam under Fotbolls-EM och OS.

Reklam- och medieinvesteringarna fortsatte återhämtningen under juni och juli. Det visar nya siffror från Sveriges Mediebyråer. ”Tv och digitalt har haft en stark sommar”, säger medieexperten Jochum Forsell.


Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Medieinvesteringarna ökade under sommarmånaderna juni och juli med totalt 13 procent, jämfört med samma period föregående år. 

Det visar nya siffror från Mediebyråbarometern, som sammanställer investeringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar. 

Totalt förmedlades under juni och juli investeringar på nästan 1,6 miljarder kronor via mediebyråerna.

En majoritet av mediekategorierna uppvisade positiv tillväxt under årets sommarmånader: tv, utomhus/trafikreklam, online display (banners), online video, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt kvälls-, fack- och populärpress. 

– Medieinvesteringarna fortsatte att öka under sommaren. Återhämtningen har dock inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin. Om vi jämför perioden januari-juli 2021 med 2019 har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor. Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Den mediekategori som i Mediebyråbarometern backade mest under sommaren var DR/Annonsblad. Även kategorierna sök och radio uppvisade negativ tillväxt under sommarmånaderna. Ackumulerat, hittills i år, är även DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest i statistiken från Sveriges Mediebyråer.

– Det är de digitala medierna som ökat mest under sommarmånaderna. Totalt ökade investeringarna i digitala kanaler med 23 procent, framför allt drivet av online video och sociala medier. De digitala kanalerna står nu för 42 procent av de samlade medieköpen, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå.

Även det största mediet, tv, hade en stark sommar. Fotbolls-EM och OS har varit starkt bidragande till ökningen. 

Även utomhus/trafikreklam ökade under sommaren, dock från låga nivåer; mediet är fortfarande långt efter ett normalt år – men efterfrågan under hösten rapporteras vara stor och kategorin står, enligt Sveriges Mediebyråer, sannolikt inför en kraftig återhämtning under hösten. 

– Slutligen kan vi med glädje konstatera att det nu görs medieinvesteringar på bio. Kategorin har haft noll reklamintäkter sedan december 2020 och att man återigen kan annonsera på biograferna är bra för både mediemarknaden, annonsörerna och konsumenterna, säger Jochum Forsell.

Mediebyråbarometern

• Mediebyråbarometern har sammanställts sedan augusti 2006.

• Metoden bygger på att branschorganisationen Sveriges Mediebyråer varje månad sammanställer hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. 

• Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. 

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.