tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ny undersökning: Här vill kunderna handla i heta kategorin – och trenden handeln missar

Publicerad: 20 oktober 2021, 06:30

Hållbarhet blir allt viktigare när svenskarna handlar hudvård. Det visar en ny undersökning. Foto: Weleda / Kronans Apotek

Nio av tio svenskar handlar hudvårdsprodukter och innehållet blir allt viktigare – men ledande aktörer förknippas inte med hållbar hudvård. Det visar en ny undersökning. ”Här har handeln ett jobb att göra”, säger Anders Tengelin på Weleda.

Ämnen i artikeln:

KonsumentbeteendeUndersökningar


Svenskar konsumerar mest hygienprodukter och kosmetika per capita inom hela EU – och mest i världen när det gäller naturlig hud- och skönhetsvård. 

Kunskapssuget är stort och produkternas innehåll blir allt viktigare för konsumenterna, en attityd som förstärkts under pandemin.

✓Åtta av tio konsumenter vill veta mer om produkternas innehåll.
✓Tre av tio tar nu sina köpbeslut utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.

Det visar nya undersökningen ”Svenskarna in på huden”. 

Men resultatet visar att handelns ledande aktörer i dagsläget inte lever upp till konsumenternas förväntningar. 

Nio av tio förknippar inte någon aktör i handeln med ett utbud av hållbara hudvårdsprodukter – och åtta av tio anser att aktörerna inte har tillräcklig kunskap om produkternas innehåll.

– Här har handeln och hela hudvårdsbranschen ett jobb att göra tillsammans. Konsumenterna visar tydligt att innehållet i produkterna blir allt viktigare för köpbesluten, samtidigt som de efterfrågar mer och tydligare information, säger Anders Tengelin, vd för Weleda i Sverige.

Undersökningen visar också vilka som är vinnare och förlorare kring försäljningen av hudvårdsprodukter.

Här handlar konsumenterna helst hudvård:
1: Apotea (17%)
2: Apotek Hjärtat (11%)
3: Apoteket AB (9%)
4: Lyko (9%)
5: Åhléns (7%)

Här tycker konsumenterna att utbudet är bäst:
1: Lyko (24%)
2: Kicks (22%)
3: Apotea (22%)
4: Åhléns (19%)
5: Apotek Hjärtat (17%)

Här är kännedomen i kategorin högst:
1: Apotek Hjärtat
2: Apotea
3: Kronans Apotek
4: Apoteket AB
5: Åhléns
6: Kicks
7: Ica
8: Coop
9: Apoteksgruppen
10: Lyko

Det har samtidigt skett ett tydligt skifte i handeln, sett till hur konsumenterna vill köpa sina hudvårdsprodukter.

– Vi ser en tydlig förskjutning där merparten, 44 procent, nu uppger att de alltid eller oftast handlar sina hudvårdsprodukter online. Endast 32 procent hävdar att de oftast köper sin hudvård i fysiska butiker. Det är kvinnorna som driver utvecklingen mot online och över hälften uppger att de främst handlar hudvård på nätet, säger Anders Tengelin.

Om undersökningen

• Undersökningen ”Svenskarna in på huden” genomfördes under perioden 6-8 september 2021 av marknadsundersökningsföretaget Yougov på uppdrag av varumärket Weleda. 

• Sammanlagt genomfördes 1 013 intervjuer med män och kvinnor över 18 år i Sverige, varav 888 st inom målgruppen personer som köper hudvårdsprodukter. 

 

Källa för uppgifterna om svenskarnas konsumtion i kategorin: NOC/Business Sweden, marknadsrapporten Naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård 2020.

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev