Försäljning
Ny undersökning: Här vill kunderna handla i heta kategorin – och trenden handeln missar
Publicerad: 20 oktober 2021, 06:30
Hållbarhet blir allt viktigare när svenskarna handlar hudvård. Det visar en ny undersökning. Foto: Weleda / Kronans Apotek
Nio av tio svenskar handlar hudvårdsprodukter och innehållet blir allt viktigare – men ledande aktörer förknippas inte med hållbar hudvård. Det visar en ny undersökning. ”Här har handeln ett jobb att göra”, säger Anders Tengelin på Weleda.
Svenskar konsumerar mest hygienprodukter och kosmetika per capita inom hela EU – och mest i världen när det gäller naturlig hud- och skönhetsvård.
Kunskapssuget är stort och produkternas innehåll blir allt viktigare för konsumenterna, en attityd som förstärkts under pandemin.
✓Åtta av tio konsumenter vill veta mer om produkternas innehåll.
✓Tre av tio tar nu sina köpbeslut utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.
Det visar nya undersökningen ”Svenskarna in på huden”.
Men resultatet visar att handelns ledande aktörer i dagsläget inte lever upp till konsumenternas förväntningar.
Nio av tio förknippar inte någon aktör i handeln med ett utbud av hållbara hudvårdsprodukter – och åtta av tio anser att aktörerna inte har tillräcklig kunskap om produkternas innehåll.
– Här har handeln och hela hudvårdsbranschen ett jobb att göra tillsammans. Konsumenterna visar tydligt att innehållet i produkterna blir allt viktigare för köpbesluten, samtidigt som de efterfrågar mer och tydligare information, säger Anders Tengelin, vd för Weleda i Sverige.
Undersökningen visar också vilka som är vinnare och förlorare kring försäljningen av hudvårdsprodukter.
Här handlar konsumenterna helst hudvård:
1: Apotea (17%)
2: Apotek Hjärtat (11%)
3: Apoteket AB (9%)
4: Lyko (9%)
5: Åhléns (7%)
Här tycker konsumenterna att utbudet är bäst:
1: Lyko (24%)
2: Kicks (22%)
3: Apotea (22%)
4: Åhléns (19%)
5: Apotek Hjärtat (17%)
Här är kännedomen i kategorin högst:
1: Apotek Hjärtat
2: Apotea
3: Kronans Apotek
4: Apoteket AB
5: Åhléns
6: Kicks
7: Ica
8: Coop
9: Apoteksgruppen
10: Lyko
Det har samtidigt skett ett tydligt skifte i handeln, sett till hur konsumenterna vill köpa sina hudvårdsprodukter.
– Vi ser en tydlig förskjutning där merparten, 44 procent, nu uppger att de alltid eller oftast handlar sina hudvårdsprodukter online. Endast 32 procent hävdar att de oftast köper sin hudvård i fysiska butiker. Det är kvinnorna som driver utvecklingen mot online och över hälften uppger att de främst handlar hudvård på nätet, säger Anders Tengelin.
Om undersökningen
• Undersökningen ”Svenskarna in på huden” genomfördes under perioden 6-8 september 2021 av marknadsundersökningsföretaget Yougov på uppdrag av varumärket Weleda.
• Sammanlagt genomfördes 1 013 intervjuer med män och kvinnor över 18 år i Sverige, varav 888 st inom målgruppen personer som köper hudvårdsprodukter.
Källa för uppgifterna om svenskarnas konsumtion i kategorin: NOC/Business Sweden, marknadsrapporten Naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård 2020.