Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ny studie: Intresset för att äta vegetariskt fortsätter att öka

Publicerad: 25 januari 2022, 07:00

Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion, enligt Axfoods undersökning.

Foto: Julia Sjöberg

Sex av tio svenskar äter vegetariskt minst en dag i veckan, enligt Axfoods Vegobarometer 2021. Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion, men även ursprungsmärkning blir en allt viktigare faktor för vilka vegetariska val man gör i matbutiken.


Ämnen i artikeln:

AxfoodDagabSvensk DagligvaruhandelHemköpLivsmedelsföretagenWillys

Svenska konsumenter äter allt mer vegetariskt. Det visar Axfoods Vegobarometer 2021, en undersökning av svenskarnas matvanor som utförs av Kantar Sifo för sjätte året i rad. 

Nästan nio procent av svenskarna betraktar sig som vegetarianer eller veganer, vilket är den högst uppmätta andelen hittills.

Även andelen flexitarianer, som har vegetarisk kost som bas men som äter kött och fisk ibland, ökar för sjätte året i rad. 

59 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en dag i veckan och ytterligare 28 procent äter vegetariskt då och då. Och andelen som aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent.

– Trenden att allt fler äter alltmer vegetarisk kost utan att helt överge köttet håller i sig, och är positiv både för den egna hälsan och för planeten. Att ställa om till mer växtbaserad mat är en förutsättning för att vi genom en mer hållbar matproduktion och matkonsumtion ska kunna minska matens totala klimatpåverkan, och för att nå de uppsatta och nödvändiga klimatmålen, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Undersökningen visar att den främsta drivkraften för svenskarnas ändrade matkonsumtion handlar om klimat och miljö. 21 procent av konsumenterna uppger att de kommer att fortsätta äta mindre kött, och av dem är det två av tre som uppger just detta som främsta skäl. 

Ett lägre pris, godare produkter och mer inspiration i butiken skulle få ännu fler att våga välja vegetariskt, enligt studien.

Foto: Agneta Renmark

Förändringarna av matvanor och attityder är tydliga bland alla men generellt sett äter kvinnor och unga mer vegetariskt än män och äldre. Det är också kvinnor och unga som i störst utsträckning säger att de kommer att fortsätta ställa om till mer vegetarisk mat framöver. 

På frågan om vad som skulle locka konsumenterna att handla mer vegetariskt i butiken är det främst lägre pris (36 procent), godare produkter (33 procent) och mer inspiration (31 procent) som skulle bidra till detta. Den största ökningen noteras dock bland de som vill se en tydligare ursprungsmärkning av vegetariska produkter, en grupp som ökat från 13 till 22 procent på bara ett år.

Attityder och beteende i vegodisken

Det är sjätte året i rad som Kantar Sifo, på uppdrag av Axfood, genomfört Vegobarometern för att undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Undersökningen genomfördes i Kantar-Sifos löpande webbomnibuss i november 2021. Panelen är slumpmässigt rekryterad och antalet svarande var 1 135 och deltagarfrekvens cirka 50 procent.

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev