Inom dagligvaruhandeln mötte forskarna en del besvikna medarbetare som hade börjat jobbet i tro att de skulle ha mer och djupare kontakt med kunderna, berättar professor Ulf Johansson.
Ny forskning: Satsa på personalens kompetens – för ökad lönsamhet
Har dagligvarubutikerna lärt kunderna att det inte är någon större idé att fråga personalen om råd? Det menar forskare – som betonar att det lönar sig att investera i kompetens. ”Även mindre satsningar får stor effekt”, säger professor Ulf Johansson.
Lars Soold
Förutsättningarna för att möta kunderna försämrades drastiskt under pandemin. Avstånd, rädsla och plexiglas försvårade naturliga möten. Nu kan inflationen och det ekonomiska trycket försvåra satsningar på att utveckla personalens möten
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration. Erbjudandet gäller ej befintliga prenumeranter.