Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal är frustrerad och oroad över den pågående situationen.
Nödropet – och vreden mot dagligvarujättarna: ”Man vill inte erkänna krisen, det övergår mitt förstånd”
Priserna i matbutikerna ökar – men inte tillräckligt. Det är budskapet från Livsmedelsföretagen, vars medlemmar hamnat mitt i en historiskt svår prisstorm. Men handeln sträcker inte ut en räddande hand, menar chefsekonomen Carl Eckerdal. Läs om:
✓ Varningen om konkursvåg i branschen.
✓ Andelen medlemsföretag som uppger att de inte får igenom prishöjningar.
✓ Kedjorna som höjt priserna mest och minst hittills i år.
✓ Orden från Ica Gruppens vd som får branschorganisationen att se rött.
– Det här är en häxbrygd som är oerhört giftig, säger Carl Eckerdal.
Isidor Beslic
Priserna i matbutikerna fortsätter upp. Enligt senaste Pricetrackerindex, som kartlägger priserna hos de största kedjorna, redovisades en genomsnittlig ökning med fem procent på identiska varor räknat från årsskiftet till april.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.