Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal är frustrerad och oroad över den pågående situationen.
Nödropet – och vreden mot dagligvarujättarna: ”Man vill inte erkänna krisen, det övergår mitt förstånd”
Priserna i matbutikerna ökar – men inte tillräckligt. Det är budskapet från Livsmedelsföretagen, vars medlemmar hamnat mitt i en historiskt svår prisstorm. Men handeln sträcker inte ut en räddande hand, menar chefsekonomen Carl Eckerdal. Läs om:
✓ Varningen om konkursvåg i branschen.
✓ Andelen medlemsföretag som uppger att de inte får igenom prishöjningar.
✓ Kedjorna som höjt priserna mest och minst hittills i år.
✓ Orden från Ica Gruppens vd som får branschorganisationen att se rött.
– Det här är en häxbrygd som är oerhört giftig, säger Carl Eckerdal.
Isidor Beslic
Priserna i matbutikerna fortsätter upp. Enligt senaste Pricetrackerindex, som kartlägger priserna hos de största kedjorna, redovisades en genomsnittlig ökning med fem procent på identiska varor räknat från årsskiftet till april.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.