Försäljning
Matrebellernas säljlyft – handlarna på väg mot bästa året sedan 2011
Publicerad: 16 december 2020, 05:00
Foto: Martin Rosengren
Matrebellerna är inne på tolfte året sedan starten 2009. Kedjan inledde med att slå index – och Ica-konkurrenten. ”Energin är stor hos handlarna”, säger talespersonen Thomas Biverstedt.
Dagligvarunytt kan i dag berätta att Matrebellernas jämförbara försäljning steg med 4,3 procent i november jämfört med samma månad 2019.
Utfallet var årets sjunde främsta i procent.
– Coronarestriktionerna gör att många hushåll e-handlar dagligvaror eller väljer någon stormarknad för att undvika trängsel. Nästan alla våra butiker är små och vi finns inte online och det gör att vi just nu kanske inte alltid är huvudalternativet, säger Thomas Biverstedt till Dagligvarunytt.
Läs mer: Snabb revansch för Matrebellerna – firade elva år med nytt säljlyft
Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen i fysiska butiker steg med 2,5 procent i fysiska butiker i november.
Och enligt Ica Gruppen uppgick Ica Supermarkets tillväxttakt under perioden till 3,4 procent i identiska butiker.
– Vi mäter oss främst med Ica Supermarket och att vi slog dem igen och index är ett styrkebesked. Men jag är inte förvånad med tanke på entreprenörskapet och drivet hos mina handlarkollegor.
Läs mer: Annonssmäll för Matrebellerna – så mycket tappade kedjan till Ica
Matrebellernas ackumulerade uppgick till och med november till 6,8 procent i jämförbara enheter och allt tyder på att grupperingen når högsta tillväxten sedan 2011.
Hur ser det ut så här långt i december?
– Utvecklingen är snarlik den i november, säger Thomas Biverstedt.