Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 14 Januari 2021, 07:25
Foto: Lars Welin
Matrebellerna hade sitt främsta år sedan 2011. 2020 avslutades med en tillväxt på 6,7 procent. ”Vi är mycket nöjda med december”, säger nye talespersonen Andreas Rosensparr.
Dagligvarunytt kan i dag berätta att Matrebellernas jämförbara försäljning steg med 6,7 procent i december jämfört med samma månad 2019.
Utfallet var årets fjärde främsta i procent.
– Hösten präglades av stor osäkerhet inför julen men fria handlare är snabbfotade och vi lyckades skapa starka kunderbjudanden i december, säger Andreas Rosensparr som driver Matboden Ektorp i Nacka öster om Stockholm.
LÄS MER: Han tar över som talesperson för Matrebellerna
Matrebellerna investerade bland annat i ett utökat reklamblad inför jul- och nyårshelgerna.
Många handlare jobbade parallellt också med sociala medier för att nå ut med sina budskap.
– Det gav sammantaget en god effekt.
Tillväxten i december gjorde att Matrebellerna kom upp i en jämförbar omsättningsökning på 6,6 procent relativt 2019.
Så mycket har Matrebellerna inte växt sedan 2011.
LÄS MER: Matrebellernas säljlyft – handlarna på väg mot bästa året sedan 2011
– Givet förutsättningarna har vi all anledning att vara nöjda. Och vi är lyckligt lottade jämfört med andra branscher. 2020 var förstås på många sätt ett märkligt år. Bunkringen var omfattande i mars men den pågick bara i några veckor. I övrigt var det inte några enskilda jämförelsestörande händelser, säger Andreas Rosensparr.
Matrebellernas tidigare frontfigur och talesperson Thomas Biverstedt var med och bildade kedjan 2009 men har trappat ned det engagemanget.
Numera nöjer han sig med att driva sina tre Matdax-butiker i Hagsätra, Högdalen och Hökarängen i södra Stockholm.