Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 16 februari 2021, 05:51
Matrebellerna och Andreas Rosensparr fick nöja sig med 3,3 procent i jämförbar tillväxt i januari.
Foto: Miriam Järlesjö
135 månader i rad med oavbruten försäljningsökning. Men det blev bara ett måttligt lyft i januari för Matrebellerna. ”Det var väntat”, säger nye talespersonen Andreas Rosensparr.
Ämnen i artikeln:
MatrebellernaDagligvarunytt kan i dag berätta att Matrebellernas jämförbara försäljning steg med 3,3 procent i januari relativt samma månad 2020.
Ökningen var en av de lägsta i januari sedan starten i slutet av 2009.
– Vi kan inte vara nöjda, säger Andreas Rosensparr som driver Matboden Ektorp i Nacka öster om Stockholm.
En förklaring till utfallet är den nya pandemilagen som trädde i kraft 10 januari.
Varje besökare ska enligt de nya reglerna ha tio kvadratmeter att tillgå i en butik.
– Det var väntat att restriktionerna relativt sett skulle missgynna våra butiker som ofta är mindre eller medelstora butiker och har hög omsättning per kvadrat.
Matrebellerna upplevde samma tendens i början av februari som i januari.
– Däremot ser vi också att den tendensen avtar på samma sätt som den gjort i samband med tidigare restriktioner, säger Andreas Rosensparr till Dagligvarunytt.
Ämnen i artikeln:
Matrebellerna