Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Matrebellerna växte igen – men nya lagen slår hårt: ”Missgynnar våra butiker”

Publicerad: 16 Februari 2021, 05:51

Matrebellerna och Andreas Rosensparr fick nöja sig med 3,3 procent i jämförbar tillväxt i januari.

Foto: Miriam Järlesjö

135 månader i rad med oavbruten försäljningsökning. Men det blev bara ett måttligt lyft i januari för Matrebellerna. ”Det var väntat”, säger nye talespersonen Andreas Rosensparr.


Dagligvarunytt kan i dag berätta att Matrebellernas jämförbara försäljning steg med 3,3 procent i januari relativt samma månad 2020.

Ökningen var en av de lägsta i januari sedan starten i slutet av 2009.

– Vi kan inte vara nöjda, säger Andreas Rosensparr som driver Matboden Ektorp i Nacka öster om Stockholm.

En förklaring till utfallet är den nya pandemilagen som trädde i kraft 10 januari.

Varje besökare ska enligt de nya reglerna ha tio kvadratmeter att tillgå i en butik.

– Det var väntat att restriktionerna relativt sett skulle missgynna våra butiker som ofta är mindre eller medelstora butiker och har hög omsättning per kvadrat.

Matrebellerna upplevde samma tendens i början av februari som i januari.

– Däremot ser vi också att den tendensen avtar på samma sätt som den gjort i samband med tidigare restriktioner, säger Andreas Rosensparr till Dagligvarunytt.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.